Gå til sidens hovedinnhold

Er dette den mest meningsløse bilavgiften?

- Dette er statlig grådighet, raser NAF over den spesielle avgiften.

Gå til Nettavisen Motor

Planlegger du å kjøpe deg en brukt tilhenger? Da må du tenke på at staten også skal ha sitt. Som ny eier, dumper det nemlig et krav på opptil flere tusen kroner i postkassen din.

Da bør du kanskje heller vurdere å kjøpe en riktig så gammel tilhenger, ellers kan du risikere en svinedyr omregistreringsavgift.

- Dersom jeg skal kjøpe en tilhenger av naboen som er over 350 kilo, så må jeg betale 7.099 kroner til staten i omregistreringsavgift. På en tilhenger – som ikke har motor verken foran eller bak!, sier direktør for samfunnskontakt i NAF Håkon Glomsaker til Nettavisen.

Han legger til: - Dette er kun statlig grådighet. Til og med en 2007-henger betaler man mye penger for å få omregistrert. Det kan ende opp med at omregistreringsavgiften koster like mye som hengeren!

Hvilken bilavgift synes du er Norges mest meningsløse? Send tips til journalist Lis Homdal

Les også:60.000 kroner i avgiftsforskjell

Så mye koster omregistreringen
Ønsker du en tilhenger som veier over 350 kilo i egenvekt, kan det lønne seg at du kjøper en splitter ny hos en forhandler. Vanligvis tar forhandlerne noen hundre kroner for å førstegangsregistrere.

Men kjøper du en brukt, må du betale etter følgende satser:

Biltilhengere, herunder semitrailere og campingtilhengere, med egenvekt over 350 kg:

Registreringsår

Registreringsår

Registreringsår

Registreringsår

Registreringsår

Egenvekt

2010 og 2009

2008

2007

2006 til 1999

1998 og eldre

Over 350 kg t.o.m. 1000 kg

7099

5467

4289

2731

1557

Over 1000 kg t.o.m. 2000 kg

8198

6560

4996

3203

1557

Over 2000 kg t.o.m. 3000 kg

9930

7990

5992

3997

1557

Over 3000 kg t.o.m. 4000 kg

13.205

10.487

8.073

5247

5247

Over 4000 kg t.o.m. 5000 kg

18.613

14.983

11.241

7433

7433

Over 5000 kg

24.571

19.293

14.429

9616

9616

Kilde: toll.no

- Bør kun dekke det administrative
- En tilhenger forurenser ikke engang. Jeg ser ikke miljøaspektet her, med mindre man tenker på slitasje på asfalten. Det hører ikke hjemme noe sted at omregistreringen skal koste så mye, mener Glomsaker.

I Sverige skal staten kun ha betalt for det administrative.

- Dette bør gjøres også i Norge. Slik det er nå, finnes det nesten ikke noe bruktmarked for tilhengere. Det er jo mange som har et behov for en tilhenger av litt størrelse, påpeker Glomsaker.

Han fortsetter: - Det er en stund til nytt valg, med det hadde ikke gjort noe om politikerne hadde endret på denne praksisen før den tid, slik at omregistreringsavgiften ble innenfor rimelighetens grenser.

Motor eller ikke - spiller ingen rolle
I motsetning til de fleste sammenlignbare land er det ikke merverdiavgift på omsetning av brukte kjøretøy i Norge.

- I stedet har vi omregistreringsavgiften. Primært skyldes dette praktiske grunner. Hvorvidt kjøretøyet er utstyrt med motor, eller hvor mye kjøretøyet forurenser er derfor uten betydning i så måte, sier statssekretær i finansdepartementet Roger Schjerva (SV) til Nettavisen.

Han forteller at omregistreringsavgiften er delvis utformet slik at den tilsvarer den merverdiavgift et salg av det aktuelle kjøretøyet ville utløse. Men siden omregistreringsavgiften beregnes ut fra vekt og alder, mens merverdiavgiften beregnes på bakgrunn av verdi, vil det ikke alltid være samsvar.

- Omregistreringsavgiften på tilhengere mellom 350 og 3000 kg ble for øvrig redusert i forbindelse med budsjettet for 2009, slik at satsen på tilhengere ble den samme som for like gamle personbiler, sier Schjerva.

Hvilken bilavgift synes du er Norges mest meningsløse? Send tips til journalist Lis Homdal

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor

Kommentarer til denne saken