Gå til sidens hovedinnhold

Navnebytter på rekke og rad

Bates skifter navn. JBR og New Deal er borte fra markedet og flere andre har skiftet navn. Det norske reklamemarkedet er i synlig endring.

Nylig gravla JBR McCann JBR med en film tatt opp i Maridalen, med byråveteranene Paal Tarjei Aasheim og Rune Danielsen i hovedrollene som prest og sørgende. Heretter heter de bare McCann.

Like mye ståhei blir det ikke når Bates endrer navn. Byråets eier, Cordiant, ble tidligere i år kjøpt opp av verdens største reklamekonsern, WPP, og føyer dermed Red Cell til navnet. Red Cell er et eksisterende byrånettverk innen WPP-sfæren.

Staal i D`Arcy

D`Arcy er enda ett i den lange rekken av byråer i det norske reklamemarkedet som har skiftet navn det siste året. Byrået ble i mars kjøpt av sin norske ledertrio i forbindelse med at den internasjonale byråkjeden ble nedlagt av sin eier, Publicis. I den forbindelse skiftet det norske byrået navn til Staal. Kristiansands-byrået AdNotam skiftet nylig navn til Recommended, i forbindelse med at de stiftet en nordisk byrågruppe.

5. februar markerer New Deal navnebytte med fest på Kunstnernes Hus. De ble overtalt av "slektningene" i utlandet (les: eieren DDB) til å droppe New Deal og bare benytte seg av etternavnet, DDB. Det samme skjedde i BBDO.

- Myres-navnet er historie. For oss er det en liten milepæl. Når vi endrer vi vårt navn fra BBDO Myres til BBDO Oslo er det ikke hva som helst som blir borte. Myres har faktisk eksistert i norsk reklameverden siden 1927! Sa administrerende direktør Per Niepdal til Propaganda da navneskiftet var et faktum.

Internasjonale endringer

- Dette har mye med at det snevrer seg til internasjonalt å gjøre. Det er store endringer i internasjonal reklamebransje som også påvirker oss her i Norge. Det er jo ikke mange store norskeide byråer igjen, sier kreativ leder i Kreativt Forum, Erik Hersoug til Propaganda.

Han mener det siste året har vært tøft for reklamebransjen. Særlig siden storheten Leo Burnett mer eller mindre forsvant fra markedet. Kitchen kommer ikke til å kalle seg Kitchen Leo Burnett og det eneste som er igjen av Leo Burnett er Leo Xpress.

- Det var enda større frafall på åttitallet. Den gang var bransjen romslig og medlemstallet i KF gikk fra 3000 til 1000. Problemet denne gang er at det er mange flere flinke folk som forsvinner ut. Det mye dødkjøtt å ta av. Blir bransjen utarmet er det helt klart en tragedie, sier Hersoug.

Men noe positivt ser han i omveltningene som bransjen nå går gjennom.

- I kjølvannet av de store som vakler, blir det startet opp en del nye byråer av flinke folk. Det er positivt for bransjen med litt fornyelse, avslutter Hersoug.

Reklame

NÅ: 30 % rabatt på alle Kastel-modeller

Kommentarer til denne saken