Gå til sidens hovedinnhold

Netcom merker prispress

Netcom og Barbara Thoralfsson økte omsetning og resultat i tredje kvartal, men den underliggende driften viser svekkede marginer på grunn av prispress. Omsetningen pr. kunde faller

Les også:

TeliaSonera bedre enn ventet

Netcom fikk et driftsresultat på 128 millioner svenske kroner i tredje kvartal, mog 37 samme kvartal i fjor. Det fremgår av kvartalsrapporten til morselskapet TeliaSonera.



Omsetningen økte fra 1.481 millioner svenske kroner til 1.546 millioner. Driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) falt derimot fra 629 til 622 millioner. Marginen på den underliggende driften er altså svekket, mens avskrivningene er lavere på grunn av valutakursendringer.



- Fortsatt sterk kundevekst gjorde at nettoomsetningen steg med 4 prosent tross prissenkninger på samtrafikk og SMS, heter det i rapporten.



I lokal valuta var økningen 14 prosent.



Investeringen er kuttet kraftig, fra 308 til 128 millioner.



Trafikkvolumet pr. kunde pr. måned økte fra 164 til 170, men inntektene pr. kunde pr. måned (arpu) falt fra 388 til 368 kroner på grunn av priskutt. Antallet SMS pr. kunde pr. måned økte fra 65 til 76.



Antallet kunder økte med 9.000 til 1.190.000 i løpet av kvartalet. På årsbasis var økningen på 168.000.

Reklame

Sjekk ut Nettavisens eksklusive grillpakker: Den amerikanske grillpakken og den moderne grillpakken

Kommentarer til denne saken