Gå til sidens hovedinnhold

Nettavisen øker kraftig

Tirsdag la Mediebedriftenes Landsforening (MBL) fram de siste opplagstallene for norske aviser. Nettavisen har sterk fremgang.

Stadig flere nordmenn abonnerer på aviser. Fra 2020 til 2021 øker antallet med 0,5 prosent til rett nord for 2,5 millioner abonnenter. Og over halvparten av disse leser nå heldigitale produkter.

Det viser opplagstallene MBL la fram tirsdag.

I Amedia, som har et samlet opplag på over 750.000, økte antallet digitale abonnenter kraftig og utgjør nå totalt 53 prosent av abonnementsmassen.

Her bidrar Nettavisen sterkt, med en opplagsøkning på 24,1 prosent fra 1. halvår i 2020 til 1. halvår i 2021. Nettavisen skiller seg også ut som riksavisen med størst vekst i prosent sist halvår, og vokser med 13,5 prosent.

Nationen på andreplass øker med med 11 prosent. VG+ på tredjeplass øker med 9 prosent. Aftenposten står på stedet hvil, mens Dagbladet Pluss går tilbake med 12 prosent.

– Nettavisen har på få år blitt en av landets største abonnementsaviser. Det er sterkt gjort, og skyldes en fin miks av egne saker og godt samarbeid med Amedia. Nå har vi kjøpt rettighetene til Messi og fransk fotball i Norge, så nå klinker vi til! sier sjefredaktør Gunnar Stavrum.

Frontredaktør Henrik B. Meidell stemmer i:

– Dette er en deilig respons å få fra lesermarkedet og en belønning for intelligent og hard jobbing i en svært dedikert redaksjon.

Konsernsjef Anders Møller Opdahl trekker fram nettopp +Alt-løsningen som en viktig faktor bak Amedias suksess.

– Den digitale nyhetsformidlingen er abonnentenes førstevalg, og tiltrekker seg stadig flere som tidligere ikke har abonnert på noen avis. Vårt +Alt-abonnement som gir leserne tilgang til over 70 aviser over hele landet, bidrar sterkt til denne positive utviklingen, sier Opdahl i en kommentar.

Det er en strategi Nettavisen spiller en vesentlig rolle i.

– Ja, i tillegg til egen vekst, så er det utrolig gøy at det er så stor interesse for Nettavisen Pluss blant de over 100.000 lokalavisabonnenter som har tilgang til vårt innhold gjennom Amedias samle-abonnement +Alt, sier Liv Ingrid Mellemseter, redaktør for Nettavisen Pluss.

Messi i Nettavisen

Nylig sikret Nettavisen og Amedia seg de svært eksklusive rettighetene til å vise fransk toppfotball gjennom Direktesport de neste tre årene – som alle Nettavisens abonnenter har tilgang til direkte. De attraktive rettighetene føyer seg inn i en lang rekke av direktesendinger som utgjør sportsuniverset Direktesport.

Gunnar Stavrum er ikke i tvil om hva det betyr for avisen.

– Fotball er et kjerneområde for oss og nå tar vi nye steg sammen med moderskipet Amedia. Vi befester vår posisjon i sportsjournalistikkens Champions League, sa en svært fornøyd Gunnar Stavrum om avtalen.

Fristende totalpakke

Feature- og magasinsjef Lars Wærstad trekker fram Nettavisens unike stoffmiks som en annen viktig suksessfaktor.

– Til syvende og sist handler det om godt stoff. Tilbyr Nettavisen innhold og journalistikk det er verdt å betale for over tid? Der står Nettavisen i en særstilling. Ikke bare leverer vår egen redaksjon helt i toppsjiktet, men vi kan også tilby leserne de beste og mest oppsiktsvekkende historiene fra hele Norge gjennom vårt samarbeid med lokalavisene.

– Ingen andre riksaviser er i samme posisjon, og tallene våre viser at det blir lagt merke til, avslutter Wærstad.