Gå til sidens hovedinnhold

Pressepolitiet felte Nettavisen

Felt for brudd på tekstreklameplakaten i sak om tjenesten gullvekten.no.

Pressens faglige utvalgs sekretariat innstilte på at Nettavisen brøt god presseskikk da de omtalte gullvekten.no, som de har et kommersielt samarbeid med, i en artikkel.

Etter en lengre diskusjon om lenking i artikler falt ut utvalget ned på konklusjonen at Nettavisen hadde brutt god presseskikk. Saken var klagd inn av presseforbundets generalsekretær Per Edgar Kokkvold som tok i bruk sin initiativrett.

Nettavisen avviste klagen og viste i sitt klagetilsvar blant annet til at de har henvist til andre aktører som opererer i samme marked og lenkene de har brukt er redaksjonelt begrunnet.

Utvalget mente at det samlede inntrykket kvalifiserte til brudd. De mener artikkelen fremstår som en ensidig hyllest til tjenesten gullvekten.no. Hovedkonklusjonen var at Nettavisen hadde brutt tekstreklameplakatens punkt 1. I tillegg var det brudd på tekstreklameplakatens punkt 5, samt Vær Varsom-plakatens 2.6 og 2.7.

«Avvis alle forsøk på å bryte ned det klare skillet mellom reklame og redaksjonelt innhold» «Gi aldri tilsagn om redaksjonelle motytelser for reklame. Det som offentliggjøres, skal være et resultat av en redaksjonell vurdering.» heter det i de to sistnevnte punktene.

Kommentarer til denne saken