Gå til sidens hovedinnhold

Nettbanksmell for storbanker

Mange store nettbanker var nede flere timer onsdag formiddag.

Flere av Nettavisens lesere rev seg i håret onsdag formiddag da de forsøkte å logge seg inn på nettbanken sin.

EDB Business Partner leverer nettbanktjenesten til mange av Norges frittstående banker. En feil i deres system førte til at over hundre tusen kunder var uten tilgang til nettbanken i sine respektive banker.

Gjelder mange banker
- Dette gjelder store banker som Handelsbanken, Privatbanken, Sparebanken Vest og Gjensidige Bank, fortalte informasjonssjef Helge L'Orange i EDB til Nettavisen tidligere onsdag.

Men det omfattet også mange andre frittstående banker som L'Orange ikke ville oppgi navnet på.

Han opplyste om at feilen var identifisert og at det ble jobbet med å rette den opp, men han nektet å fortelle hva årsaken til feilen var.

Midt på dagen var imidlertid feilen rettet, og nettbankene skal nå fungere som normalt igjen.

Nede siden klokken åtte
For Handelsbankens over 40.000 privatkunder startet problemene allerede litt før klokken åtte onsdag morgen.

- Nettbanken vår har vært nede siden 07.55 idag. Vi har fått beskjed om at vi skal få nærmere info fra vår leverandør EDB klokken 12.30, sa informasjonssjef i Handelsbanken Knut Balke til Nettavisen tidligere på dagen.

Men en time før ny informasjon skulle komme, kunne Balke melde at nettbanken var oppe igjen.

Problemer hos DnB Nor
Også hos DnB Nor var det problemer med nettbanken i dag. Men dette skyldtes ikke problemene hos EDB.

- Vi hadde litt problemer en halvtimes tid, men nå ser alt ut til å fungere igjen, sier informasjonsrådgiver Marit Giske i DnB Nor til Nettavisen.

Det er ikke første gang DnB Nor har hatt problemer med sin nettbank.

Les også: Ute av drift en gang i uka.

Les flere artikler om privatøkonomi her.

Hva synes du om servicen til norske nettbanker? Er det for mye feil med dem?

Kommentarer til denne saken