Ekstremt lave og -høye priser er noe som til stadighet dukker opp i forskjellige nettbutikker. Telefoner til 999.999 kroner er for eksempel ingen usett ting, og til stadighet dukker det opp feil der en pris mangler både én og to sifre.

I sistnevnte tilfeller sprer gjerne prisene seg som ild i tørt gress i sosiale medier, og ivrige kunder legger inn bestillinger over en lav sko. Kort tid etter møter de stort sett beskjeden om at ordren er stoppet fordi det har vært en åpenbar feil.

Slikt er selvsagt surt, men butikkene har mulighet til å kansellere ting som baserer seg på åpenbare feil.

Nettbrett til én krone

Og det var nettopp dette som skjedde tidligere denne uken. Telenors nettbutikk reklamerte med en Samsung Galaxy Tab 8.9 til én krone.

I televerdenen er ikke dette noen uvanlig pris, men det fordrer som regel binding til et abonnement. Problemet var bare at denne gangen hadde de glemt å faktisk legge til binding i bestillingen.

700 personer la inn bestilling på iPad-konkurrenten i løpet av tiden det lå ute.

Men nå har telegiganten bestemt seg for å gjøre noe høyst uvanlig: Fremfor å skuffe 700 kunder, lar de nå bestillingene stå.

- Vi synes dette er en svært lei sak, både for kundene og oss. Vi har derfor bestemt oss for at hver kunde som bestilte nettbrett for krone én, får ett stk. nettbrett hver til nettopp kroner én, sier Stein-Erik Vellan, leder for Mobile i Telenor.

Verdi på over to millioner

Med en normalpris på over 3000 kroner per nettbrett, og 700 bestillinger, betyr det at selskapet nå tar en smell på drøye to millioner. Siden dette primært er aktive brukere på sosiale medier, snur man dermed potensiell negativ oppmerksomhet til noe positivt - og så kommer det artikler som dette som også omtaler «den gode dåden».

Helt uten baktanke skjer likevel ikke dette. Nettbrettet har nemlig integrert 4G, og for å utnytte dette må man naturlig nok ha et abonnement av et eller annet slag. Ved å la kundene få nettbrettene til feilaktig pris, håper nå selvsagt telegiganten at kundene skal kjøpe et abonnement på Mobilt Bredbånd, som egentlig var en del av pakken.

- Håper kundene skaffer seg abonnement

Vi tok derfor en telefon til spindoktor, ehm, informasjonssjef Anders Krokan i Telenor for å høre hva de tenkte.

- Spindoktor? Det er vel et begrep man vel heller forbinder med Danmark fra TV-serien Borgen, sier han og ler da vi ringer Krokan.

- Men for å være litt alvorlig: Mandag hadde vi en feil i nettbutikken vår, der et nettbrett med binding var lagt inn feil, slik at bindingen ikke kom med. Vi informerte kundene i utgangspunktet om at vi kansellerte ordenene, men så diskuterte vi litt internt om hvordan vi kunne finne et godt plaster på såret, for en feil som var helt og holdent vår, sier Krokan.

- Flere hadde allerede fått nettbrettet, og sola skinner ute! Det er jo selvsagt en kostnad for oss, men vi håper jo at kundene vil skaffe seg abonnement på Mobilt Bredbånd, slik at de kan få fullt utbytte av dette flotte nettbrettet, sier han til Side3.