Espen Bjerkelund og hans samboer Marit Bryn kjøpte huset på Skogbygda i Nes kommune i 2008 for 1.925.000 kroner.

Taksten var to millioner kroner. Huset har en grunnflate på 140 kvadratmeter, med egen utleieleilighet i underetasjen.

SELGE BOLIGEN? Finn megler

Den første vinteren samboerparet bodde i huset, syntes de det var kaldt og trekkfullt. Det monnet liksom ikke selv om de fyrte både med ved og elektriske ovner.

- Til å begynne med tenkte vi at huset jo er stort, og at det krevde en del fyring, sier Bjerkelund til Nettavisen.

Men med årets rekordkalde vinter ble det klart for dem at noe måtte være galt. Da gradestokken krøp ned mot 30 minusgrader fant de rim på gulvlister og i vinduskarmene. Det trakk fra vinduer og hjørner.

Som om ikke dette var nok, frøs også vanntilførselen. Da dette skjedde på et sted inni huset, var Bjerkelund ikke i tvil. Han kontaktet Help Forsikring , der han hadde tegnet boligkjøperforsikring.

Etter å ha sett på bilder og annen dokumentasjon som Bjerkelund sendte over, bestilte Help en takstmann som gikk grundig til verks. Problemet viste seg å være omfattende. Det var dårlig isolering, med store uisolerte glipper. Huset var et elementhus, der det nok skortet litt på nøyaktigheten da elementene det ble satt sammen.

I sin rapport regnet takstmann Øystein Opås med at det ville koste nærmere 220.000 kroner å reparere skadene. Dette var vel og merke bare for utvendige utbedringer.

All utvendig panel burde fjernes, ifølge Opås, slik at man kunne legge utvendig isolasjon. Videre måtte lister rundt vinduer og dører skiftes med tilhørende isolering. Ytterligere isolering og utbedring av røropplegg for å unngå frostskader kom i tillegg.

Da arbeidet med etterisolering også ville innebære en standardheving på huset, ble beløpet rdusert med forventet verdistigning på boligen. Kravet endte altså på 220.000 kroner.

Advokat Dag Are Børresen hos Help Forsikring mener Bjerkelund og kona kan være fornøyde med utfallet av saken.

- Slike saker er svært ubehagelige og skaper stor usikkerhet og frustrasjon for dem det gjelder, og da er det desto viktigere å finne en løsning så raskt som mulig. At saken ble håndtert av spesialiserte advokater både fra Protectors (eierskifteforsikringsselskapet, red.anm.) og Helps side, bidro til en riktig løsning av saken uten unødig tidsbruk, sier Børresen til Nettavisen.

Bjerkelund og samboeren har ikke startet med utbedringsarbeidet ennå. Han skal gjøre mye av jobben selv.

- I og med at vi fikk mye mindre enn det det vil koste å sette det i stand, etter som det jo ble gjort fratrekk for verdistigning, må vi prøve å redusere kostnadene så mye som mulig, sier Bjerkelund til Nettavisen.

Få bedre råd med Nettavisens tjenester:
Minstrøm:Bytt strømleverandør og spar tusener.

Minrente:Bytt bank og spar minst 5000 kroner i året.

Mittoppdrag:Få tilbud fra håndverkere.

Minkreditt:Finn det billigste forbrukslånet.

(Tjenestene er gratis for Nettavisens lesere).