Mandag kunne Side3 fortelle at sikkerhetsselskapet Symantec har doblet sin trusselindeks i forbindelse i løpet av de siste to månedene.
Årsaken er primært at svindelaktiviteten skyter i taket i forbindelse med julehandlingen.
Les også: - Internett har blitt dobbelt så farlig på to måneder
Og tirsdag sprer det seg en svindel til norske nettbrukere som er et kroneksempel på hvordan svindlerne forsøker å få tilgang til informasjon som de kan misbruke.
Advarer om ubrukelig kredittkort
I en e-post som bærer preg av å være en global advarsel om at det er gjort tiltak fra Visa og MasterCards side for å heve kortsikkerheten, blir brukere informert om at kredittkortet er midlertidig sperret fram til brukerne har gjennomført en bekreftelse.
Den konkrete henvendelsen vi omtaler her er noe ullent formulert, men det finnes en lang rekke måter svindlerne forsøker å overbringe det samme budskapet: Hvis du ikke følger instruksjonene, så kan du bare glemme videre netthandel fram mot jula.
Vedlagt følger det et skjema som du må fylle ut, som i alle fall et utrent øye vil finne tillitvekkende med logoene til både Visa og MasterCard, samt «bekreftelser» på at dette er trygge saker fra sikkerhetsgiganter som VeriSign, McAfee og TRUSTe.
Logoene er derimot bare hentet fra tilfeldige blogger ute på nett, og skjemaet sendes som vedlegg til e-posten for å unngå svartelisting fra sikkerhetsprogrammer som blokkerer suspekte nettsider.
Fyller du ut skjemaet er det eneste du oppnår å sende dine kredittkortopplysninger til kriminelle som ønsker å tappe kortet ditt.
- Vil aldri kontakte deg
Pressekoordinator Trond Cornelius Brekke i Visa i Norge har et veldig enkelt tips for folk som ønsker å avsløre svindelforsøk av denne typen.
- Du vil aldri som kortholder noensinne bli kontaktet av Visa, verken på e-post eller noe annet sted. Det er ganske enkelt fordi du ikke er kunde av Visa, men du er kunde av banken som har utstedt kortet ditt, sier Brekke til Side3.
- All form for kommunikasjon fra «Visa» vil være svindel eller phishinforsøk, slår han klart fast.
Brekke forteller at de har et avansert overvåkingssystem for å avdekke mistenkelig aktivitet av forskjellig slag.
- Disse kortnumrene vil bli oversendt til bankene, og da er det opp til banken om hvordan de vil gå videre med den informasjonen, sier han.
Bankene tar kontakt
Når bankene eventuelt kontakter deg, skjer dette som regel per telefon eller en SMS-melding om de ikke får tak i deg. Her vil du ikke bli avkrevet sensitive opplysninger som pin-kode, kontonummer eller lignende, rett og slett fordi bankene ikke har behov for denne typen opplysninger.
Det du derimot kan bli spurt om er et referansenummer om du har fått en melding per SMS, men denne er kun for å identifisere henvendelsen, og dette nummeret står i SMS-meldingen. Dette er altså ikke kredittkortinformasjon.