Når de store bilprodusentene lanserer nye biler, inviteres presse fra hele Europa til et lanseringsevent et eller annet sted, stort sett i en av de sørlige deler av Europa. Det betyr som regel opp midt på natten for å rekke første morgenfly fra Gardermoen, en mellomlanding i Tyskland og videre fly til et eller annet sted.

Og selv om det kan høres glamorøst ut å reise til både Nice og Roma, så bruker man stort sett masse tid på fly og flyplasser, før man får teste en ny bil i noen timer, og så tar flyet hjem igjen.

Denne gangen var det litt annerledes: Nissan lurte på om vi ville rusle en tur ned til Aker Brygge i lunsjtider for å være med på den internasjonale lanseringen av den oppgraderte utgaven av det de selv nå kaller tidenes mest solgte elbil: Leaf.

Typisk norsk å være (selv)god

Norge blir stort sett aldri valgt til slikt. Kostnadsnivået er for høyt til å ha et slikt arrangement gående over tre uker for et par hundre medier over hele Europa, klimaet er ustabilt og veiene er ikke spesielt mye å skryte av.

Men med Leaf gjorde de et unntak, Oslo er strengt tatt kanskje verdens best tilrettelagte by for elbiler.

Og skulle du ikke sett: Nissan hadde fått både miljøvernministeren og samferdselsbyråden i Oslo til å stille opp på en engelskspråklig reklamefilm om hvor fantastisk det er her, som i ukene fremover skal vises til journalister fra hele verden. Det har vi ikke opplevd i andre land.

Det er litt ekstra stas å være politiker når utlendinger ber deg om å skryte litt.

En utvikling i rett retning

Uansett, grunnen til at vi var der, er altså at Nissan har valgt å gi Leaf en liten ansiktsløftning. De er befriende ærlige på at måten å tjene penger på en elbil, ikke er å lansere en ny versjon i året. Den oppgraderte Leaf er derfor heller ikke en ny bil. I stedet har de gjort noe så fornuftig som å høre på eierne, og forsøkt å gjøre noe med de vanligste klagene.

Ifølge Nissan er resultatet 100 større eller mindre endringer.

De viktigste endringene er:

  • Ladeenheten er flyttet fra hekken til motorrommet, noe som har utvidet bagasjeplassen med 40 liter.
  • Vekten er redusert med 32 kg
  • Varmeapparatet bruker nå 70% mindre strøm, noe som utvider rekkevidden på kalde dager
  • Luftmotstanden er redusert marginalt
  • Styrefølelsen er strammet opp
  • Forsetene er byttet ut, noe som har gitt noe bedre beinplass i baksetene
  • Støtte for 32 ampers lading
  • Ny ecomodus regenererer enda mer bremseenergi - og fjerner det meste av kjøreglede
  • ...og så kan det nevnes at flere utstyrsvarianter nå er tilgjengelig, både med mer og mindre utstyr. 360-visning med kameraer på alle sider er et høydepunkt, det samme skinnseter.

Om vi oppsummerer oppsummeringen, så er det lenger rekkevidde, raskere lading, bedre kjøreegenskaper og mer plass. Det er ikke så rent uviktige ting altså.

Endringer som betyr noe

Etter å ha kjørt bilen i et par timers tid, på en dag med heller ufyselig drittvær, lærte vi fort å sette pris på endringene. Ikke minst at varmeapparatet nå er mer effektivt, slik at vi med god samvittighet kunne få opp temperaturen, og ned fuktigheten.

Dette er noe man ikke tenker et øyeblikk på med en vanlig bil, men fordi en elmotor ikke utvikler så mye varme som en forbrenningsmotor, krever det altså masse ekstra energi å varme opp bilen. Strømmen til dette kommer fra samme sted som energien til motoren, og ved å få ned energiforbruket på varmeapparatet, så økes rekkevidden.

1 + 1 = 3

Nissan hevder forskjellen ved 10 minusgrader utgjør en rekkeviddeøkning fra 100 til 124 kilometer. Til sammenligning skryter en nå av opp til 199 kilometer på varme dager.

Da vi startet den fulladede bilen på parkeringsplassen, hadde bilen vett nok til å ikke på påstå så stor rekkevidde. 137 kilometer til tomt batteri sa den når den var fulladet. 21 kilometer senere var tallet nedjustert til 91 kilometer. Vi har også alltid sagt at én pluss én er tre.

Etter å ha kjørt i en del nedoverbakker, viste det seg derimot at antall kjørte kilometer gikk raskere oppover enn antall kilometer på rekkeviddeindikatoren gikk ned. Vi kan i alle fall konkludere med at nye Leaf ikke har blitt bedre på å kalkulere rekkevidde.

Ellers en veldig god bil

Vi skal ikke være urettferdig negative overfor nye Leaf. Vi vet alle at elbiler gir deg rekkeviddeangst, og at de aldri har vært gode på å si noe om hvor langt du egentlig kan kjøre, men om du ser bort ifra det faktum, så er Leaf en bil som ikke går inn i den typiske elbilkategorien.

Undertegnede la ut et bilde på Facebook for å vise litt fordelene av å kunne kjøre i kollektivfeltet, når det står bom stille på E18. Da kommenterte en ikke navngitt redaktør i Nettavisen at det var helt greit å ofre litt komfort, mot nytelsen av å komme fram uten å slippe ut et gram forurensning.

Han har selvsagt den stolte eieren av trekløverbilen Mitsubishi i-MiEV/Citroën C-Zero/Peugeot iOn, der du ofre litt komfort. Men med Leaf ofrer du ingen komfort. Bilen er som en hvilken som helst annen bil innvendig, riktignok med litt varierende opplevd kvalitet og materialvalg - men det er det mange biler som har også.

Kjørekomforten må vi kunne si at er helt på topp. Med elmotor har du maksimalt dreiemoment fra stillestående, og akselerasjonen er helt sømløs. Den er rett og slett utrolig behagelig å kjøre i bytrafikken. Det hjelper selvsagt også på at en kan fyke forbi stillestående kø i kollektivfeltet. Det er faktisk få ting som gir en så stor tilfredsstillelse som nettopp det.

På litt mer svingete vei har også en nye styringen gitt litt mer direkte følelse. Bilen er riktignok relativt tung og ganske så myk, og i kombinasjon med en bremsepedal som først forsøker å regenerere så mye energi som mulig blir det aldri sportslig, men vi har i grunn fint lite å utsette på bilens kjøreegenskaper.

Det eneste vi egentlig har å utsette på bilen, er egentlig at setene kunne hatt litt flere justeringsmuligheter - spesielt når det kommer til lårstøtte - samt at rattet mangler lengdejustering.

Kan være en bil nummer én

Til vanlig dag-til-dag-bruk, er det fint lite å utsette på den oppgraderte Nissan Leaf. Den er ikke perfekt, men de små ulempene oppveies med solid margin de ulempene du sitter med, spesielt om du bor i et område der du kan utnytte elbilfordeler som gratis bomring, kjøring i kollektivfelt og gratis parkering - og strengt tatt også masse gratis drivstoff.

Det er rett og slett ingen grunn til at Leaf er en helt optimal bil nummer én.

Utfordringen er likevel fortsatt at rekkevidden ikke er god nok for lenger turer, og opplading tar for lang tid til at du på en effektiv måte kan belage deg på å «fylle opp» på veien. Det betyr at Leaf fortsatt blir en bil for de som har flere biler i husstanden.

Dette har Nissan tenkt på, og har laget en ordning der Leaf-eiere de første tre årene kan låne en annen bil av Nissan i opp til ti dager i året for de gangene du trenger litt større rekkevidde. I hvilken grad en slik løsning faktisk vil fungere når du har behov for bil vet vi ikke, men prinsippet gjør at helhetspakken begynner å lukte godt.