Gå til sidens hovedinnhold

Først på banen

Nissan er førstemann på banen med en crossover-SUV i kompaktklassen. Men er den noe å ha?

Den nye Nissan modellen med det rare navnet plasserer seg midt i mellom VW Golf og Toyota Rav4 i størrelse.

Prisen er derimot mye mindre enn bilen er stor, og dersom du klarer deg med trekk på to hjul, blir den for direkte rimelig å regne.

Det betyr at den bør passe i det norske markedet som familiens perfekte nummer-to-bil.

Ny vei
Det er på det rene at verdens bilprodusenter må dreie konsentrasjonen sin fra store tøffe SUV-modeller med enorme motorer mot mindre biler med mer fornuftige drivstofforbruk.

Samtidig har kunder både i Norge og flere andre land vist at de liker å kjøre biler med god bakkeklaring (les: SUV), og derfor vil vi etterhvert se flere biler som passer inn i en slik beskrivelse. Høy, men liten. Jeg mener Nissan Qashqai kan omtales som den første modellen av fremtidens folke-SUV-er.

Du sitter høyt og har god bakkeklaring som gjør at du både har god utsikt og kan klatre over en norsk by-brøytekant selv med trekk på bare to hjul.

Bilen er produsert for det europeiske markedet og det gjør at slike detaljer som det vi kaller opplevd kvalitet i interiøret er godt ivaretett. Eller for å si det på en annen måte: Billig hardplast glimrer med sitt fravær.

Velutstyrt
Den er også godt utstyrt med det meste du kan ønske deg av en normal bil, med mulighet for å kunne utstyres med panorama-glasstak for 4.800 kroner på Acenta utgaven, mens det er standard på Tekna. (Qashqai leveres i tre utstyrsvarianter, Visia, Acenta og Tekna. Der Tekna er den dyreste).

ESP er standard, og kollisjonsputer skulle det være nok av, selv om det finnes biler med fler enn de seks Qashqai har.

Nå kan Qashqai leveres med trekk på både to og fire hjul, og den bilen vi tok med på test denne gangen hadde både firehjulstrekk, bensinmotor og automatgir.

Den er derfor litt fy-fy både når det gjelder utslipp og forbruk, men det finnes i aller høyeste grad større biler som er mye slemmere.

Litt tørst
Etter testperioden endte Qashqaien med et forbruk på drøye 0,9 liter på mila, og det syns jeg nok er litt i høyeste laget. Men så har den da også 140 hestekrefter fra en 2-liters motor under panseret, og de som forlanger såpass med krefter må vel bare finne seg i å betale for det.

I kombinasjon med den spesielle automatgirkassen CVT er nemlig denne mototren meget behagelig. Selv i høye hastigheter maler den svært stillegående under panseret. Det er bare ved akselerasjon fra stillestående at den lager endel lyd, men det går fort over.

Etter noen mils tilvenning er CVT-girkassen et meget behagelig verktøy i trafikken. Blant annet holder den farten nærmest konstant selv om du slipper både gass og brems i nedoverbakke.

Velger du derimot den lille dieselmotoren på 106 hester som bare kan leveres med tohjulstrekk, oppgis forbruket ved blandet kjøring til 0,54 liter per mil. De som har kjørt denne motoren sier at den er sterk nok i massevis for Qashqai. Og prisen på bilen ligger bare like over en kvart million kroner.

Til en slik pris skulle man kanskje tro at både komfort og plass har måttet vike, men det er faktisk ikke tilfelle.

Liten, men stor nok
Både bak rattet og i baksetet er det plass til voksne mennesesker, og til og med jeg fikk plass til bena i baksetet. Det jeg riktignok savnet var muligheten til å justere ryggvinkelen i baksetet, men til gjengjeld var det midtarmlene der.

Plass til bagasje er det nok mange tidligere stasjonsvogn- og SUV-eiere som vil savne. Bagasjerommet er på 410 liter, og det er ikke mye større enn på en vanlig Golf-klasse bil.

Men mer bagasjeplass betyr større bil. Større bil betyr tyngre bil. Tyngre bil krever større motor. Større motor krever med drivstoff, også har vi det igang igjen.

Jeg syns Nissan har løst utfordringene med å finne en akseptabel kombinasjon mellom størrelse og plass på en god måte.

Når de nå i tillegg har designet en bil som er hyggelig å se på, skulle det meste ligge til rette for en bil som burde mottas positivt av markedet.

Qashqai uttales forøvrig [ k a s h k a ï ]. Så vet vi det.

Les mer om bil og trafikk i Bilmagasinet

Her ser du flere bilder av det motoriserte rullebrettet:

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien

Kommentarer til denne saken