Gå til sidens hovedinnhold

Noen grommere?

Med bare én tanke i hodet: Dreiemoment. Muligens den grommeste av dem alle. Les test av Triumph Rocket III Touring.

Hvis noen skulle være i tvil om hva som er det viktigste markedet for en 2,3 liters touring-gigant, så var lanseringen av Rocket III Touring lagt til tykkeste cowboyland i Texas.

Les også: Neste års MC-nyheter

Amerikanerne vil ha mer av alt, og det får de til gagns av i Rocket-motoren.

Denne prøvekjøringen er levert av MC24

Motoren er den samme som i en standard Rocket III, men her har Triumph bare hatt en tanke i hodet: Dreiemoment!

BILDESPESIAL: Se flere bilder av Rocket nederst i artikkelen

Råsterk
Touring har vanvittige 209 newtonmeter å skyve med allerede ved 2.000 omdreininger.

Det er ofret en god dose toppeffekt for å få til dette, så her er det bare 107 hester mot 141 på en vanlig Rocket III.

Flytte fjell?
Ikke imponerende effekt altså, men ingen annen touringsykkel er i nærheten av Rocket III Touring på dreiemoment. Har den først kommet i fart kan du glemme giring. Triumphen akselerer hardt helt nede fra 50 km/t i femtegiret. Hadde dekket gitt feste nok kunne du flyttet hva som helst med denne motorsykkelen!

Fjæringen er langt mykere enn på en standard Rocket III. Det skaper fin og komfortabel touringfølelse. Turgiganten har også smalere bakdekk som gjør sykkelen mye mer svingvillig, samt at det gir plass for sidekofferter på 39 liter.

Tung, men kvikk
Tørrvekt på 362 kilo er mye selv i touring-klassen, men Triumphen er mye kvikkere og lettere å ha med å gjøre enn vekten tilsier. Den enorme motorsykkelen er faktisk overraskende lett å håndtere, selv helt ned i gangfart.

Både sjåfør- og passasjerplass har romslige fotbrett. For ikke å ødelegge krommen er det lagt på sliteplater under brettene. Det trengs, for kjøreegenskapene er så gode at det er fort gjort å bli litt vel ivrig i svingkjøringen.

Mye å velge i
I god marsjfart merkes både fartsvind og turbulens, uten at det er noen katastrofe. Triumph har en større vindskjerm som ekstrautstyr, sammen med ikke mindre enn 74 andre mer eller mindre nyttige saker og ting. Vi var oppe i nærmere 180 km/t ved et par anledninger, og Triumphen kjentes som forventet veldig stabil også i høy fart.

Girkassen er presis, men ikke like fin som på en japansk cruiser. Bremsene holder absolutt mål, men det burde vært ABS på en sykkel som dette!

Texas er den nest største staten i USA, og på de endeløse motorveistrekkene hadde det også vært veldig fint med cruise-kontroll. Triumph trøster med at begge deler er på vei som ekstrautstyr.

Litt snau
På høyresiden av styret er det en rulleknapp for å veksle mellom visning av klokke, to tripptellere og rekkevidde på gjenværende bensin. Dette var svært praktisk og enkelt i bruk, men hvorfor ikke gi oss litt mer informasjon? På en stor touringsykkel vil vi ha mulighet til å følge med på for eksempel utetemperatur, bensinforbruk og snittfart.

God komfort og glimrende kjøreegenskaper viser Rocket III Touring har mer å by på enn bare motorkraft. Faktisk så mye at vi tror Triumph har en vinner på gang her!

Denne artikkelen er hentet fra MC24

Les mer om bil og trafikk i Bilmagasinet

Reklame

Er dette årets beste påskeegg?

Kommentarer til denne saken