Gå til sidens hovedinnhold

- Noen spør om de kan ta på puppene dine, mens andre bare gjør det

Forteller om livet som kvinnelig drosjesjåfør.

Et titall kvinner har snakket med NRK og fortalt historier om seksuelle tilnærmelser og sjikane fra drosjesjåfører.

Ann Elin Eilefsen har derimot på sin blogg, Ideatroll, skrevet et innlegg om sine ti år bak rattet i en drosje.

- Tidlig på kvelden kjører jeg festpyntede og oppegående mennesker ut, og litt utpå natten kjører jeg dem hjem igjen i en litt annen tilstand. Slik er det hver helg.

- Jeg vet at i løpet av kvelden kommer jeg til å oppleve personlige spørsmål og seksuelle tilnærmelser fra dem som ikke fikk napp ute på byen, og som ser på meg som en ekstrabonus etter at de egentlig hadde gitt opp jakten på det motsatte kjønn og begitt seg hjem. Men der, der er jeg – en kvinnelig drosjesjåfør. Og dermed er jeg fritt vilt, fortsetter hun.

Les også: «Liker du å bli sugd, eller?»

Måtte slutte med musefletter
Nettavisen har snakket med Eilefsen, som de siste årene har jobbet på supportavdelingen på Blogg.no. Hun forteller at hun måtte endre på hårfrisyren sin etter en stund i jobben som taxisjåfør.

- Til å begynne med hadde jeg musefletter, men jeg måtte slutte med det fordi mannlige passasjerer absolutt ville ta på dem. Så jeg måtte endre til å ha oppsatt hår. Da slapp jeg i hvert fall å ha hender i håret, sier Eilefsen.

Eilefsen kjørte drosje stort sett hver kveld og helg i 10 år og fikk oppleve Oslos natteliv på kloss hold, på godt og vondt.

- Du opplever mye rart. Folk spør om å få se på undertøyet ditt og om du bruker g-streng. Noen spør om de kan ta på puppene dine, mens andre bare gjør det, sier hun.

Her kan du lese mer om livet som taxisjåfør : En taxisjåførs betroelser...

Vi har ikke tall på hvor ofte kvinnelige sjåfører anmelder eller klager til arbeidsgiveren sin etter ubehagelige opplevelser, men som kvinnelig drosjesjåfør opplever du å bli forsøkt sjekket opp fra personen i baksetet hver eneste helg, ifølge Eilefsen.

Ingen har mistet løyvet
- «Sjåfør, hvor bor du»? Jeg mumler noe om Oslo – det er ikke sant, men han har jo strengt tatt ikke noe behov for å vite det. Jeg skal jo bare kjøre fyren hjem. «Er du gift sjåfør», lyder neste spørsmål, og snart har vi vært gjennom hele standardregelen med spørsmål om jeg er singlel, har barn, og om han kan få bli med meg hjem. Slik er det hver helg, skriver Eilefsen, som ønsker å vise at trakasseringen går begge veier.

Det er umulig å tallfeste omfanget av trakasseringen i Norske drosjer, enten det er mot sjåføren eller passasjeren. Det finnes i dag ingen felles klageordning eller klagestatistikk for taxinæringen. Ifølge NRK har Oslo Taxi fått 30 klager på ulike typer trakassering, mens Norgestaxi har fått seks.

Hvordan og hvor mye som er blitt reagert i hver enkelt sak er det lite informasjon om. Ifølge NRK har ikke en eneste taxisjåfør mistet løyvet i den perioden de har sjekket, tilbake til 2008. Norgestaxi sier de ikke har gått videre med noen av sakene de har fått klaget inn.

Flere av kvinnene sier at sjåførene har hatt bakgrunn fra andre land enn Norge.

Trakassert av taxisjåfør? Tips/mail oss her

- Har ikke skjedd med etninsk norske
- Jeg skulle ønske jeg ikke hadde så mye å si om hvordan bakgrunn de hadde. Men det er helt klart at i de tilfellene jeg har opplevd noe, så har sjåførene vært fra Afrika eller Midtøsten. Men jeg også tatt mange taxier med sjåfører fra disse områdene uten at det har vært et problem. Det har ikke skjedd med etnisk norske sjåfører. Det er i hvert fall et faktum i mine tilfeller, sier Kristina, en av kvinnene NRK har snakket med.

Eilefsen mener at mange sjåfører med innvandrerbakgrunn risikerer å sosialiseres av passasjerene sine. Den pågående oppførselen fra fulle passasjerer med stadige spørsmål av seksuell karakter, kan få våre nye landsmenn til å tro at det er slik vi snakker til hverandre.

Dermed begynner også de å stille de samme spørsmålene til passasjerene sine, mener hun.

- Da snakker jeg ikke om de alvorligste sakene, men det kan være en forklaring på hvorfor mange kvinnelige passasjerer har opplevd slike spørsmål fra sjåfører med innvandrerbakgrunn, sier Eiliefsen.

Reklame

Kurs: Dette må du vite om bobler

Kommentarer til denne saken