Amerikanske Nordhavn har spesialisert seg på å lage såkalte «Expedition Yachts».

På båtmessen i Düsseldorf, Boot 2008, hadde verftet Nordhavn 47 utstilt.

Alt om båt: Kastloss.no

Nordhavn bygger båter på mellom 35 og 86 fot, men alle har sitt robuste utseende og en saktegående, drivstofføkonomisk skrogkonstruksjon til felles.

Ingen speed-båt
Nordhavn 47 er en typisk representant for båttypen, der en Lugger dieselmotor på 173 hk sørger for en bedagelig marsjfart på 8,5 knop. Og legger du gasspaken helt i bunn, klarer du å klemme ut en knop til.

I tillegg finner du en Yanmar 40 hk diesel og foldepropell, en såkalt «få meg hjem»-reservemotor i tilfelle hovedmotoren skulle svikte.

Lang rekkevidde
Hovedpoenget med konstruksjonen er å gi lave drivstoffomkostninger og lang rekkevidde, noe 3000 nm på en tank skulle vitne om. I luftlinje er det mer enn tur-retur Lindesnes-Nordkapp.

I tillegg gir båttypen med sin høye konstruksjon mye plass i forhold til lengden.

Dette konseptet trekker Nordhavn enda lenger i sin nye Nordhavn 56MS, som vi har fått 3D-illustrasjoner av.

(les mer om 56MS under bildet)

- Vi skulle gjerne vist båten i Düsseldorf, men båten er fortsatt under bygging, sier Neil Russel, salgsdirektør for Nordhavn i Europa.

Her blir langdistanse-konseptet utviklet videre, med seilkapasitet til å understøtte rekkevidden ytterligere.

Båten forventes seilingsklar sommeren 2008.

Denne saken er hentet fra Kastloss.no.

Flere båtartikler finner du i Nettavisens båtmagasin.