Gå til sidens hovedinnhold

Norge håver inn bronse i Cannes

Kitchen og McCann vant hver sin bronseløve i cyberkategorien i Cannes Lions.

McCann fikk sin løve for reklamebyråforeningen Kreativt Forum og deres konkurranse Stella. Kitchen fikk prisen for provnarkotika.com.Begge byråene brukte Mediafront til produksjonen.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Innbringende narkoside
Provnarkotika.com er laget for Uteseksjonen og har gjort det svært bra i konkurranser også her hjemme. Siden vant blant annet interaktivkategorien i Gulllblyanten og fikk tre priser i Gulltaggen.

- Det er veldig hyggelig at Norge utmerker seg i en veldig innovativ kategori. Det å komme på shortlist er en presentasjon i seg selv. Konkurransen er beinhard og å vinne en løve i Cannes er alldeles fantastisk! At kampanjen fungerer mot målgruppa har vi erfaring med, at den også går bort og gjør det skarpt kreativt er en flott klapp på skulderen for alle som har jobbet hardt med denne kampanjen. Gratis også til McCann, sier Rune Roalsvig, ansvarlig konsulent på Uteseksjonen og partner i Kitchen i en pressemelding.

- Cyber har i flere år vært preget av fancy tekniske løsninger, men nå har ideene blitt viktigst også har. At narkosiden bruker ny og spennende teknologi ligger bare under. Selve siden har sitt utspring i en god ide og det ser det ut som juryen har forstått, sier tekstforfatter Bendik Romstad i Kitchen.

- 10 centimeter høyere
Leder for McCann Interaktiv Marius Zacharaisen sier de hadde et lite håp om å vinne frem med kampanjen.

- Vi hadde et ørlite håp, men det er klart at man føler seg 10 centimeter høyere og litt mørkere i håret når man faktisk vinner en løve. Vi er selvfølgelige veldig glade og synes det er morsomt å vinne frem med en jobb som vi selv synes er innovativ og spennende. Stor takk til Mediafront og Love Film som lagde filmene, og en god reklamekjøper i Knut Røthe i Kreativt Forum, sier Zachariasen til NA24 Propaganda.

Leder for McCann Worldgroup i Norge, Thomas Høgebøl, sier det er viktig å markere seg i flere kategorier.

- Som et integrert byrå er det klart at det er viktig å gjøre det bra i de fleste kategorier. Vi gjorde det storveis i radio i fjor og har i år vunnet bronse i både DM og Cyber, så vi tar det som et signal på at vi lykkes med ambisjonen, sier Høgebøl til NA24 Propaganda.

Sverige å strekke seg etter
Selv om to bronse er bedre enn Norge har gjort det noengang før i Cyber, er vi langt bak svenskene. Svenske FarFar vant Grand Prix i kategorien, og av de 28 arbeidene svenskene hadde på shortlist ble de premiert for åtte og Forsman & Bodenfors ble utnevnt til det tredje beste nettbyrået.

Høgebøl mener svenskene bør tjene som en inspirasjon.

- Vi blir ihvertfall inspirert og prøver å strekke oss etter det svenskene har fått til. Det er ikke tvil om at vi henger litt etter her, men det burde ikke være umulig å få til noe tilsvarende her i landet, sier Høgebøl.

Team McCann: Marius Zachariasen, Katrine Støre, Daniel Wahlgren og Jacob Nielsen.

Team Kitchen: Rune Roalsvig, Bendik Romstad, Anne Gravingen og Malin Oredsson.

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien gratis