Gå til sidens hovedinnhold

Disse SUV-ene er livsfarlige

De er lekre og dyre, men også livsfarlige.

Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) har testet takkonstruksjonen på en rekke SUV-er fra 2008/2009.

IIHS er en uavhengig organisasjon grunnlagt av bilforsikringsselskaper, og utfører sikkerhetstester på en rekke bilmodeller.

Hensikten er å se hvilke SUV-er som beskytter passasjerene best dersom bilen skulle tippe rundt ved ulykker.

SUVer velter oftere
Sjansene for at SUV-er går rundt er større enn for vanlige personbiler.

IIHS påpeker også at risikoen for å bli drept ved at bilen tipper rundt, øker drastisk ved SUV-er. De hevder at risikoen for å miste livet dersom SUV-en din tipper rundt, ligger på 59 prosent.

Med vanlig personbiler og minivaner er risikoen for å bli drept på 25 prosent.

Les også:Her er de sikreste bilene
Gå til Nettavisen Motor.

Det svenske forskningsinstituttet Folksam har tidligere påpekt at dødsrisikoen er langt høyere bak rattet på en SUV enn en i en vanlig personbil. Dette er på grunn av faren for å tippe rundt.

- Dette har noe å gjøre med at SUV-er er tyngre biler, med store og tunge motorer. Dersom disse tipper rundt, vil man få en stor belastning på taket, sier produktsjef i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) Jan Petter Røssevold til Nettavisen.

Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen, sier til Nettavisen at SUV-er har et høyere tyngdepunkt i forhold til vanlige personbiler.

- Dette fører til at de velter lettere. Dessuten har de også en annen type fjæring, i og med at de er beregnet på et annet terreng enn personbilene, sier Engebretsen.

Hverken vegvesenet eller politiet har data over antall dødsulykker hvor SUV-er har tippet rundt.

- Da måtte vi ha gått inn i hver sak og sjekket, sier seksjonsleder for trafikksikkerhet i Statens vegvesen Finn Harald Amundsen til Nettavisen.

Amerikanske versjoner
Noen av de testede bilene blir ikke solgt hos bilforhandlerne i Norge.

Det finnes likevel en del bruktimporterte enheter - hvor antall biler som er registrert med norske skilter står i tabellen i bunnen av teksten.

Les også:Disse bilene vil nordmenn ha

Kun fire SUVer fikk toppkarakter
Kun fire SUV-er fikk full score. Den med best takkonstruksjon var den populære Volkswagen Tiguan.

De som kom verst ut var Kia Sportage og Hyndai Tucson.

Forskningsinstituttet håper nå på at produsentene tar resultatene på alvor, og forbedrer deres takkonstruksjoner.

De roser også Volkswagen og Subaru, og påpeker at disse produsentene var blant de første som tok deres front- og sidekollisjonstester på alvor.

Resultater takkonstruksjon:

Karakterskala:
1. God
2. Akseptabel
3. Marginal
4. Dårlig

Bilmerke og modell (2008/2009-modeller)

Karakter

Totalt i Norge (per 31.12.2008)

Volkswagen Tiguan

God

3096

Subaru Forester

God

15853

Honda Element

God

197 (selges ikke i Norge)

Jeep Patriot

God

442

Suzuki Grand Vitara

Akseptabel

18898

Chevrolet Equinox

Akseptabel

1 (selges ikke i Norge)

Pontiac Torrent

Akseptabel

0 (selges ikke i Norge)

Toyota Rav4

Akseptabel

26336

Nissan Rouge

Akseptabel

0 (selges ikke i Norge)

Mitsubishi Outlander

Akseptabel

9686

Honda CR-V

Marginal

20863

Ford Escape

Marginal

14 (selges ikke i Norge)

Mazda Tribute

Marginal

217 (selges ikke i Norge)

Mercury Mariner

Marginal

0 (selges ikke i Norge)

Kia Sportage

Dårlig

4430

Hyundai Tucson

Dårlig

1753

Se den fullstendige rapporten fra IIHS på deres hjemmeside.

Det siste fra Nettavisen Motor:

Disse bilene vil nordmenn ha

Pass deg for dette

Her frontkolliderer vi

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor

Reklame

Dette påskeegget er nesten for godt til å være sant

Kommentarer til denne saken