Gå til sidens hovedinnhold

5.200.000.000 grunner til å takke ja

Bare én til å takke nei. MDG, skriver Nicolay Øyen Langfeldt, nestleder i Oslo Høyres bystyregruppe.

Debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger.

Regjeringen tilbød høsten 2019 å styrke den statlige finansieringen av kollektivprosjektene i Oslo.

Over 5,2 milliarder kroner ekstra har staten lagt på bordet for å finansiere ny t-bane til Fornebu, ny t-banetunnel under sentrum og nytt signalanlegg for flere og hyppigere avganger.

I over ett og et halvt år har Raymond Johansen og Oslo-byrådet trassig sagt nei til pengene.

Les også: Ingen vaksine kan kurere tapet av oljeinntekter

Årsaken? At man samtidig må redusere bomtakstene noe. Bompengekuttet kan løses ved at alle som kjører elbil betaler cirka to til tre kroner mindre per passering enn i dag.

Dermed utløses milliarder til bedre kollektivtilbud. Det er paradoksalt nok byrådets kamp mot å gjøre det litt mer attraktivt å kjøre elbil som så langt forhindrer Johansen i å ta imot de statlige kollektivmilliardene. Forstå det den som kan.

Dette skjer samtidig som Raymond og hans byrådskollegaer benytter nærmest enhver anledning til å rope på økte statlige bevilgninger.

Byråd Inga Marte Thorkildsen gikk lengst da hun jamret seg i VG i fjor høst over at «jeg har f ... ikke det oljefondet å bare stikke hånden nedi». Nå ser det ikke ut til at de vil ta imot penger fra staten allikevel.

Les flere innlegg fra Norsk debatt her

Skal vi fortsette den mangeårige utviklingen med at flere lar bilen stå, må vi bygge ut kollektivtilbudet.

Raymond Johansen må forstå at han ikke kan fortsette å piske Oslo-bilister for at de skal sette fra seg bilen. Regjeringens kollektivmilliarder ligger på bordet bare noen dager til. Raymond må bestemme seg.

Han har 5.200.000.000 grunner til å takke ja. Bare én til å takke nei. MDG.

Kommentarer til denne saken