Ja eller nei til karakter i ungdomsskolen? Nok en gang er diskusjonen i gang, og meningene er mange.

Den beste ordningen

Det beste alternativet til karakterer er kommentarer, er det mange som mener. Det mener jeg er feil.

Karakterer er den beste ordningen vi har. Det er den mest kurante måten å vurdere noe på, fordi den sier så mye om arbeidet man gjør.

Når jeg skal sikte meg inn på en femmer i norsk, er det enkelt for meg å se hvilke kompetansekrav jeg må tilfredsstille. Attpåtil får vi allerede kommentarer på arbeidet man gjør, og tallkarakterer er en glimrende måte for meg å se hvor lang avstanden er fra et «nokså bra» arbeid til noe som er «eksepsjonelt godt».

Karakterer fjerner den usikkerheten jeg, og mange andre, har hatt til hvordan vi egentlig ligger an.

Forbereder oss på voksenlivet

Dessuten blir jeg oppriktig bekymret for oss elever, når noen mener at å fjerne karakterer er det som skal til for å fjerne «stress» og «usikkerhet».

Er det noe jeg er glad for så er det at skolen forbereder oss på studier og arbeidsliv, der man får måloppnåelse, karakterer og harde tilbakemeldinger på daglig basis. Det ville vært en enorm bjørnetjeneste for oss elever å fjerne karakterer i skolen.

Les flere meninger fra Norsk debatt her

De karakterene du får på grunnskolen eller videregåendeskole skal ikke straffe deg. De er der for å vise deg hvordan du ligger an i faget.

Selvfølgelig skal kommentarer henge med karakteren, men å fjerne karakterer helt vil bare gjøre vondt verre. I stedet for å se negativt på karakterer, kan man heller se på dem som en vei til å bli bedre.