Kommentaren gir uttrykk for skribentens meninger.
Det enkle svaret er et like enkelt «ja». ABBA var virkelig gode.
Jeg har kalt dem pop-musikkens Mozart. En temmelig presis beskrivelse, om jeg skal si det sjøl. Låtskriverne Björn Ulväeus og Benny Andersson gjør bruk av alle triksa Wolfgang Amadeus benytta seg av.
Les også: Verdenspressen hyller ABBA-comeback
Finner du først den rette melodilinja, kan du la den falle – igjen og igjen og igjen. I refrenget, eller i opptakten til det neste refrenget. Ulväeus & Andersson har doktorgraden i dette studiet.
Klikk her for å abonnere på nyhetsbrev fra Norsk debatt
Fra den spede begynnelsen med albumet «Ring Ring» i 1973 varte deres aktive artistkarriere i et knapt tiår. Med «The Visitors» i 1981 var det slutt. Men hvilken pop-historie vi fikk, etter at de vant Melodi Grand Prix/Eurovisjon Song Contest med «Waterloo» i 1974!
Hva er hemmeligheten bak den eventyrlige suksessen? For et eventyr, det har det vært. Musikal-publikumet blir aldri lei av «Mamma Mia» i London. Filmen med samme tittel er en av Hollywoods største blockbustere.
ABBA er kort og godt pop-økonomiens sterkeste merkenavn.
Hemmeligheten? Gjennomført gode låter. I løpet av seks-sju år skreiv Ulväeus/Andersson hit-låter som på bestilling - i et antall som bare kan sammenlignes med Lennon/McCartney. Kan disse låtskriverparene sammenlignes?
Her kan du lese flere innlegg fra Arild Rønsen
Ja, og nei.
Ja, fordi låtene har vist seg å være like slitesterke. Hvis du er interessert i popmusikk, er det umulig å komme unna «Dancing Queen», «Money, Money, Money», «Knowing You, Knowing Me» «Chiquitita», «Gimme! Gimme! Gimme!», «The Winner Takes It All» - og så videre.
Nei, fordi John Lennon og Paul McCartney i helt annen grad enn Björn Ulväeus og Benny Andersson konstant oppsøkte ukjent territorium.
Ulväeus & Andersson konserverte sin suksess-formel. Lennon/McCartney revolusjonerte den.
ABBA-sirkuset seems to go on and on, og det er bare å bøye seg i hatten. Det er ikke nok med ABBA-museum, «Mamma Mia» på kino og en musikal som ser ut til å kunne konkurrere med Agatha Christies «Mousetrap» i Londons West End.
Neste år åpnes en helt ny konsertarena i London - ABBA stadium! Her skal de opptre med ny musikk (og mye gammelt, vil jeg tro) – «live» - i 3D/digitale utgaver av seg sjøl. Snakk om innovatører!
To låter fra det nye albumet er sluppet. Noe nytt? Nei - og Anni-Frid og Agnetha er stadig like samstemte. «I Still Have Faith In You» legger seg fint inn i katalogen midt mellom musikal og pur pop. Stort orkester! Fantastisk refreng!
Denne sangen kunne gått rett inn i «Chess». «Don’t Shut Me Down» følger samme mønster - mye er henta fra Carolas «Fångad av en stormvind»!
Blir det en kommersiell suksess? Dumt spørsmål. I tilfellet ABBA er det riktig å snakke om et «univers». ABBA-universet. Og dette noteres som gledelig: De faller ikke for fristelsen til å ville «modernisere» sitt gjenkjennelige sound.
Dette er ikke EDM/Kygo. Bare ABBA. Og takk for det. Gjør klar for nok et take off 5. november.