Gå til sidens hovedinnhold

Alt er endret: Nå må du stille deg selv et helt nytt spørsmål når du skal kjøpe ny bil

Tør du virkelig å ikke kjøpe elbil?

Kommentaren gir uttrykk for skribentens meninger.

Svaret bare glapp ut av meg, da en lokalavis spurte om hva jeg trodde om elbilsalget fremover:

- Vi har nådd et kritisk vippepunkt: Før måtte du finne ut om du kunne leve med ulempene en elbil førte med seg. Nå må du finne ut om du kan leve med ulempene en bensin- eller dieselbil fører med seg.

Klikk her for å abonnere på Norsk debatt sitt nyhetsbrev

Jo mer jeg tenker på det, jo mer overbevist er jeg at dette er den nye realiteten.

Det er ikke nytt at Norge ligger langt foran på elbiler. Det blir selvsagt populært når det er mindre avgifter på en luksusbil med massasje i setene og lydanlegg fra svindyre Burmester, enn på kneipbrød og sykkel.

Men det nye er at det ikke vil fortsette. Dette snur opp ned på alt.

Du må forsvare det motsatte

For noen år siden var det å kjøpe en elbil et offer. Det var jo ingen som ønsket seg en Buddy, Mitsubishi i-Miev eller en av elbilene som hevdet å ha 12 mils rekkevidde, men som ofte stoppet etter halvparten. De ble bare kjøpt for å slippe bompenger og tilgangen til kollektivfeltet.

Les også: Morten opplever voldsomt vekst: Porsche-salget er nesten femdoblet

Men nå strekker utvalget av elbiler seg hele veien fra de minste småbilene, via de skreddersydde familiebilene, til de villeste luksusbilene. 287 modeller og varianter er registrert hos Opplysningsrådet for veitrafikken. Og det er ikke lenger to års venteliste på en el-Opel.

6 av 10 nye biler som selges er nå elektriske. For privatmarkedet er det 8 av 10! Når bensinvarianten av en bil alltid er dyrere enn elbil-utgaven, er det et enkelt valg for de fleste.

Det finnes fortsatt (gode) argumenter for å kjøpe noe annet enn elbil. Kanskje skal du kjøre langt med campingvogn. Kanskje skal du ha en sportsbil. Kanskje har du en hytte langt unna hvor lading ikke er mulig, og du ikke ønsker å risikere ladekø. Kanskje har du spesielle off-road-behov. Men listen blir kortere for hver dag

Trippel baksmell er årsaken

Men hvorfor er vi nå kommet til det magiske vippepunktet? Svaret er ganske enkelt at året 2025 har allerede begynt å bety mye.

I 2025 har norske politikere bestemt at det bare skal selges nullutslippsbiler i Norge, men EU-regler gjør at forbud er utelukket. Den eneste måten målet kan nås på er at norske forbrukere selv velger å ikke kjøpe biler med forbrenningsmotor. Da er det ingen annen løsning enn å skru opp avgiftene på kjøp så mye at ingen har råd til å kjøpe bensin- og dieselbilene

Men problemet er større enn som så: Bilavgifter er en av statens viktigste inntektskilder, men elbilpolitikken gjør at inntektene stuper. Det har lenge vært ytret et ønske om å fase inn avgifter for elbiler. Noe har allerede kommet, og mer vil det bli.

Les også: Fulltreffer: - En av de beste ladbare bilene på markedet (+)

I deler av bilbransjens anses det allerede som sikkert at delvis moms vil bli innført fra nyttår. Arbeiderpartiet og Senterpartiet har varslet avgift på biler over 600.000 kroner. Det blir ikke det siste steget.

Den økningen kommer ikke til å komme uten at det samtidig blir vesentlig dyrere å kjøpe bensin- og dieselbil. Å sette opp prisen på elbiler mer enn bensinbiler vil være politisk umulig. Vær dermed klar for avgiftsøkning allerede neste år.

Både bruk og kjøp vil bli dyrere

I tillegg skal du være ganske trygg på at det også kommer til å bli dyrere å bruke bensinbil. Arbeiderpartiet har lovet dyrere bensin- og diesel som én av tingene som skal innføres innen 100 dager hvis de får makten etter valget. CO2-avgiften skal økes kraftig i årene fremover.

Andre avgifter vil også svi. Det er innført et prinsipp om at elbiler aldri skal betale mer enn halv takst i blant annet bomstasjoner.

Når stadig flere kjøper elbiler, mister bomstasjonene inntekter de trenger for å betale ned gjelden sin. Takstene må derfor heves for elbilene, og øker du med 10 kroner for elbiler, må du øke med 20 kroner for bensinbiler.

Den store jokeren

Og det stopper ikke der: Det som virkelig kan utgjøre en økonomisk risiko, er hva som skjer med bruktverdien på bensin- eller dieselbilen du kjøper i dag. Det er normalt at nye biler selges igjen etter rundt tre år. Tell på fingrene hvilket år vi nærmer oss da.

På terskelen av 2025 har allerede prisen på drivstoff gått opp, prisen på bompasseringer har gått opp - og det er sannsynligvis innført nullutslippssoner flere steder. Det betyr at det er flere steder du ganske enkelt ikke får lov til å kjøre din bensinbil.

Les flere meninger fra Norsk debatt

Hvor attraktiv tror du da din tre år gamle bensinbil vil være, når den selges i konkurranse med tre år gamle elbiler?

Derfor spør jeg: Er du helt sikker på at du kan leve med den økonomiske risikoen det er å kjøpe en bensin- eller dieselbil i dag?

PS! Situasjonen for ladbare hybrider er langt vanskeligere å forutsi. Noen av disse er i dag veldig attraktivt priset, og brukt riktig er forbruket også lavt. Det kan godt være at disse vil kunne bli et godt alternativ for mange langt frem i tid, men her har politikerne vært mindre tydelige på hva de ønsker å gjøre.