Gå til sidens hovedinnhold

Arbeiderpartiet kan vedta at du må betale avgift for å parkere på egen tomt

Arbeiderpartiforslag om kommunal parkeringsavgift på privat grunn kan bli vanskelig å begrense. Det kan ende med at du må betale for å parkere bilen på egen tomt.

Kommentaren gir uttrykk for skribentens meninger.

Til helgen er det landsmøte i Arbeiderpartiet. Et av forslagene som skal stemmes over er om kommuner skal få adgang til å ta parkeringsavgift på privat grunn.

Forslaget frontes av partiets klimapolitiske talsmann Espen Barth Eide.

Les også: Dødelig smitte-dumskap truer oss alle

Du må betale overalt?

Forslaget er vidt og generelt formulert. Teksten det skal stemmes over lyder:

«Stortinget ber regjeringen sikre at kommuner som ønsker det, får hjemmel til å pålegge betaling også på private parkeringsarealer» kan Nettavisen melde.

Her er det altså ingen avgrensning i hva dette skal omfatte, verken geografisk eller i forhold til hvilken type eiendom det er snakk om. «Private parkeringsarealer» er alt fra en biloppstillingsplass foran en privatbolig til store parkeringsplasser ved kjøpesentre.

Skal dette forslaget tas bokstavelig så innebærer det at du risikerer å måtte betale avgift til kommunen for å parkere din egen bil på din egen tomt.

Les også: Hvor ekstremt skal dette partiet være egentlig?

Dieselkompisene er i kamp igjen

Ikke overraskende skaper dette forslaget motstand. En som reagerer sterkt er Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum. Han uttaler til Nettavisen:

- Mener Espen Barth Eide at kommunen skal kunne ta en avgift på hans private eiendom. eller er dette kun for næringsliv? Det står det ikke noe om i forslaget.

Barth Eide på sin side prøver å avdramatisere når han i en SMS til Nettavisen skriver:

- Vi snakker her om parkering tilknyttet til jobb. Typisk i bysentra, ikke folks hjemmeparkering.

Og dermed er Vedum og Barth Eide, som tidligere i år var i tottene på hverandre om forbud mot bensin- og dieselbiler i byen, i full kamp igjen.

Den gang mistet Barth Eide all troverdighet da det viste seg at han selv har to dieselbiler i garasjen. Han viste seg å være dieselkompis han også.

Har Barth Eide noen troverdighet denne gangen?

Her kan du lese flere innlegg av Kjell-Magne Rystad.

Usosialt og lett å omgå

Hvis en kommunal parkeringsavgift på privat grunn skal avgrenses, oppstår det en del problemer.

For det første blir det selvsagt et spørsmål hvordan den skal avgrenses. Er det parkeringsplass på jobben? Er det kjøpesenterparkeringen? Eller er det ved dagligvarebutikken?

Her kan det bli mye diskusjon om hva som er riktig og rettferdig, hvor effektivt det er og om hvem som rammes av det. Avgifter er usosiale i sin natur, så dette kommer uansett til å svi mest for dem som har dårlig råd.

Blir det avgrensning til parkeringsplass på jobben, så blir ikke dette så lett. I mange bygg finnes det både boliger, næringslokaler og parkeringsplasser. Å føre kontroll med hvem som parkerer hvor og kreve inn parkeringsavgifter på riktig måte, kan bli svært vanskelig.

Å leie ut private parkeringsplasser, for eksempel i tilknytning til bolig, kan ved nye teknologiske løsninger bli mye enklere enn før. App-baserte løsninger utvikles raskt i dag og vil lett kunne gi tilgang til både store parkeringsplasser og enkeltplasser i for eksempel et leilighetsbygg.

Dermed kan det bli svært vanskelig å begrense kommunal parkeringsavgift til f.eks. jobbkjøring.

Les også: Så mye koster det egentlig å ha hund (+)

Kan gi mer kjøring

Arbeiderpartiet vil overlate til kommunene selv å bestemme parkeringsavgift på privat grunn. Dermed kan det bli vidt forskjellige regler i ulike kommuner.

Ulike avgifter gir konsekvenser. Folk liker ikke å betale avgifter om det kan unngås. Er det gratis i nabokommunen, blir det mer attraktivt å reise dit. Folk kan reise over kommunegrensen for å handle.

Det blir mer attraktivt å flytte ut av byen for folk med bil. Arbeidsplasser kan også bli flyttet.

Det er lett å se for seg at en slik tilpasning gir mer kjøring. Kjøring til dit det er billigst. Da øker utslippene.

Les også: Rasende på Yr: - Nå gidder jeg f**n ikke mer!

Fritt frem for kommunal grådighet

Barth Eide påstår altså at forslaget er ment for å begrense kjøring til jobben, men vil overlate dette til kommunene.

Forslaget er jo formulert som en blankofullmakt.

Derfor blir dette også et spørsmål om grenser for den kommunale grådigheten. På samme måte som svært mange kommuner har skrudd eiendomsskatten i taket, kan også en kommunal parkeringsavgift på privat grunn bli skrudd i taket.

Hvordan kommuner i praksis vil utnytte dette er vanskelig å vite før denne parkeringsavgiften eventuelt innføres, men det er langt mellom kommuner som har for mye penger. At mange kommuner vil gripe denne inntektsmuligheten med begjær er lett å se for seg.

Det blir fritt frem for kommunal grådighet.

Les også: Plantasjen frykter de må kaste varer til 300 millioner

Det kan bli kommunal parkeringsavgift på egen tomt

Ved å gi kommunene en blankofullmakt om parkeringsavgift på privat grunn, slik forslaget som skal behandles på Arbeiderpartiets landsmøte innebærer, er det ingen garanti for at det ikke vil omfatte egen bolig.

Skal parkering på egen boligtomt unntas, så må faktisk det stå i teksten som skal vedtas. Det gjør det ikke. Dermed åpnes porten og avgiften vil strømme overalt, akkurat som vannet når demningen åpnes.

Problemer med avgrensning og omgåelse kan lett føre til at avgiften blir altomfattende. Et kommunalt sug etter økte inntekter drar i samme retning, selv om lokalpolitikerne ikke skulle ha noe sterkt ønske om en slik parkeringsavgift. Presset for å skaffe kommunen inntekter kan bli for stort.

Skulle Arbeiderpartiet gå for dette, så vil det støttes av både SV og MDG. Vedum og Senterpartiet liker det ikke, men hvor sterkt vil Vedum være imot dersom avgiften for eksempel avgrenses til byer. I regjerings- og budsjettforhandlinger til høsten er det vanskelig å vite hva som kan bli ofret for posisjoner og enighet.

Det kan ende med at du må betale parkeringsavgift til kommunen for å parkere din egen bil på din egen tomt.