Gå til sidens hovedinnhold

- Arbeiderpatiet ofrer jernbaneutviklingen for å gjenopplive statsmonopolet

Det viktigste er ikke at jernbanen bygges raskere, går oftere og blir rimeligere. Det viktigste for Arbeiderpartiet er statsmonopolet.

Debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger.

Arbeiderpartiet går til valg på å reversere regjeringens reformer. En av reformene er jernbanereformen. I følge partisekretær Kjersti Stenseng skal den begraves. Deretter skal statsmonopolet gjenoppstå fra asken.

Det viktigste for Arbeiderpartiet er jo selvfølgelig at staten skal drifte alle togtilbud, ikke at jernbanen bygges raskere eller går oftere og blir rimeligere.

Les også: Høyre krever umiddelbar stans i stort jernbaneprosjekt i Oslo.

«Det er fint at de eldre har det bra, men det er ikke poenget». Sitatet er udødeliggjort av Trondheim-ordføreren Rita Ottervik da hun skulle rekommunalisere to av byens mest populære sykehjem fordi de var private.

Den samme logikken, eller mangelen på logikk, har Arbeiderpartiet når de vil reversere jernbanereformen. Poenget er ikke et bedre togtilbud for de reisende, men at det er et statlig selskap som kjører togene.

Reformen har ført til at staten har spart 12 milliarder kroner på de tre trafikkpakkene som er gjennomført så langt. Det oppnår vi ved at selskapene konkurrerer om å gi de beste tilbudene på de ulike strekningene, samtidig som staten fortsatt eier infrastrukturen.

Arbeiderpartiet sier de vil reversere jernbanereformen, men beholder gevinsten når de lager sine budsjetter. Det går ikke.

Hvor vil Arbeiderpartiet hente pengene fra? Er det andre viktige områder som skole, eldreomsorg og sykehus? Eller er det den velkjente løsningen Arbeiderpartiet alltid tyr til - å øke skattene for folk og bedrifter?

Les også: Lege i debatt med Bent Høie: - Det gjør meg rasende

Politikere skal forvalte fellesskapets midler etter beste evne. Det oppnår vi ikke ved at et ideologisk reverseringsblindspor fra venstresiden blir et angrep på mitt og ditt togtilbud.

For Arbeiderpartiet er gjenoppstandelsen av statsmonopolet det viktigste, for Høyre er det viktigste et godt og klimavennlig togtilbud.

Vi kan ikke la skrivebordssosialisme diktere fremtidens infrastruktur og jernbaneutvikling.

Reklame

Comfyballs tømmer lageret: Halv pris på alle boksere