Vi er 2200 skandinaviske SAS-ansatte som helt uten forvarsel ser at vår tidligere arbeidsgiver, SAS, bryter inngåtte avtaler og annonserer jobbene våre på billigsalg. Nå demonstrerer SAS-ansatte i alle skandinaviske land mot at selskapet forlater sine tidligere verdier og utfordrer et anstendig og seriøst arbeidsliv.

Tirsdag denne uken fylte hundrevis av arbeidsledige SAS-ansatte Eidsvoll plass foran Stortinget for å demonstrere mot SAS - og for å be politikerne om hjelp. Politikere fra Arbeiderpartiet, SV, Senterpartiet, Rødt, Venstre og Fremskrittspartiet møtte oss – og ga sin fulle støtte.

I forrige uke var det demonstrasjon i Stockholm, og i neste uke demonstres det i København. Fordi det SAS gjør er helt uakseptabelt, og et brudd med den nordiske arbeidslivsmodellen.

Les også: Oppsagte SAS-piloter med demonstrasjon: - Vil sende et signal

Ikke forberedt på denne beskjeden

Luftfarten og flyselskapene har vært hardt rammet av koronapandemien. 40 prosent av oss ble oppsagt, og 2200 av oss er fortsatt arbeidsledige, og har tilbragt det siste halvannet året på NAV.

Mange mennesker har det tøft.

Jeg har gledet meg over at folk i andre bransjer som har vært hardt rammet, som varehandel, hotell- og restaurant, reiseliv og kultur- og underholdning, har kunnet vende tilbake til jobbene sine. Samtidig har jeg vært forberedt på at det vil ta mye lengre tid for oss i luftfarten å komme tilbake i arbeid.

Beskjeden som senere kom fra SAS, var jeg likevel ikke forberedt på.

Vi har gjennom pandemien stått skulder ved skulder med våre arbeidsgivere. LO og Norsk Flygerforbund har samarbeidet tett med arbeidsgiversiden for å få på plass økonomiske ordninger for å redde flyselskapene – og arbeidsplasser og samfunnskritisk infrastruktur. Og vi ansatte har hele veien fått oppmuntrende meldinger fra SAS om å beholde uniformen i garderoben hjemme, og at selskapet gledet seg til å få oss tilbake i luften.

Vi har en tariffavtalt fem års gjenansettelsesrett i selskapet. Det er et viktig prinsipp i arbeidslivet, at når selskaper begynner å ansette igjen har oppsagte fortrinnsrett til å få jobbene tilbake.

Les også: Etterlønn for de privilegerte

Rundlurt av SAS

Men så viser det seg nå at vi har blitt rundlurt av SAS. Selskapet har i ly av koronapandemien planlagt å kvitte seg med sine skandinaviske ansatte. Det er opprettet flere nye datterselskap bak ryggen vår, hvor det er trikset og mikset med jussen for å komme seg unna gjenansettelsesretten og arbeidsgiveransvaret.

I praksis betyr det at piloter og kabinansatte med opptil 20 års erfaring i SAS må søke på sine egne jobber, og hvis vi i konkurranse med alle andre er så heldig å bli tilbudt jobb kan medfører det å rykke tilbake til start med nybegynnerlønn og dårligere vilkår.

SAS har brukt betydelige ressurser på å selektere og trene oss. De har en treningsmappe på alle piloter - de vet alt om oss. Min er på 127 sider. De vet nærmest om vi holder tannbørsten i venstre eller høyre hånd.

Men nå som behovet for flygere tar seg opp, vil de ikke ha oss allikevel.

Vi var gode nok for dem da, hvorfor ikke nå?

Fagforeningsknusing

For å få til dette har SAS bevisst søkt å unngå en avtale med de eksisterende fagforeningene som organiserer majoriteten av SAS-ansatte, og har inngått en tom tariffavtale med en helt ny fagforening utenfor selskapet før noen i det hele tatt er ansatt. Dette er rett og slett fagforeningsknusing.

Det som gjør det ekstra ille er at SAS gjør dette på skattebetalernes regning. SAS har nemlig bedt det norske, svenske og danske folk om koronahjelp. Og de skandinaviske statene har hjulpet, med et spleiselag på mange milliarder av kroner, for å redde SAS.

Jeg tror ikke at det var meningen at pengene skulle brukes til å kvitte seg med ansatte.

For aksjonærene er målet for et konkurransedyktig SAS økonomisk gevinst. For oss er det en trygg jobb å gå til. For samfunnet er det et anstendig selskap som sørger for sikker transportinfrastruktur og trygge arbeidsplasser.

Et konkurransedyktig SAS er i høyeste grad også i vår interesse. Men for å oppnå det må det gjøres i samarbeid – ikke ved å gå til krig mot sine ansatte og kaste all anstendighet over bord.

Les mer fra Norsk debatt her

Det er menneskene som er SAS, og som er selskapets viktigste merkevare, og det er derfor uforståelig at et selskap i 2021 ikke forstår det. Men det indikerer muligens også at SAS sin forretningsmodell er gått ut på dato.

Vi som jobber i SAS elsker jobbene våre, og det eneste vi ønsker er å få fly igjen. Men vil vi få fly igjen, SAS? Det er det bare SAS-ledelsen som kan svare på.

Det er ikke for sent å snu, følge arbeidslivets spilleregler og tilby oss jobbene våre tilbake. Vi er klare når dere er.