Debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger.
Ved hvert eneste valg oversvømmes vi av fargerike brosjyrer som forteller om hvor mye bra partiene ønsker å gjøre. Og ved hvert eneste valg blir vi like skuffet over at ekstremt lite har skjedd siden forrige valg.
Klikk her for å abonnere på nyhetsbrev fra Norsk debatt
Faktisk opplever vi noen ganger at det er verre enn tidligere, til tross for partienes påstander i valgbrosjyrene.

Jeg fikk uføretrygd til 18-årsdagen. Det var vanskelig å akseptere
Dårlige bortforklaringer
Og når man tar det opp med dem på et kjøpesenter eller lignende før nye valg, får man tilbake et «fårete smil», beskrivelser om andre ting de har gjort, eller de skylder på andre partier, økonomi og annet.
Hva hadde skjedd om en bedrift hadde gjort noe tilsvarende i sitt reklamemateriell?
Bedriften hadde naturligvis gått konkurs på sikt på grunn av kundenes misnøye.
Hadde det vært utdeling av økonomisk støtte til bedriften på feil grunnlag eller påstander fra ledelsen, hadde det kunnet endt med fengsel.
Ikke ansvarlig
En annen ting er at bedriften måtte svare for seg i domstolene for å ha lurt kundene. Dette slipper de politiske partiene fordi de ikke er ansvarlig for det som sies og skrives.
Politikerne kan bare le av oss velgere som forventer noe fra dem, og de kan gjøre det bak ryggen vår. De er ikke ansvarlig for at det de påsto var viktig, bare var en bløff for å få makt.

Mer natur er forsvar mot klimakrise
Jo, vi vet de må ha makt for å gjennomføre noe. Men, slik systemet fungerer i dag, er det å få makt for maktens skyld viktigere enn å gjennomføre noe av det de påsto var viktig i brosjyremateriellet.
Minimumskrav
Bør vi ha et minimumskrav til det partiene definerer som viktige satsingsområder? Bør vi ha et krav om at de for eksempel prioriterer 15 punkter der minst 3 av de 5 viktigste må gjennomføres, 2 av de nest viktigste og 1 av de 5 siste, om de kommer i posisjon?
Da må de sette seg ned med samarbeidspartnerne FØR de etablerer kommunestyre eller regjering slik at velgerne kan få vite hva som kan forventes.
Dagens løsning er rett og slett ulovlig reklame – om det hadde skjedd i næringslivet.