Gå til sidens hovedinnhold

Den beste oppskriften på å ødelegge skoleåret for tusenvis av ungdommer

Utdanningsdirektoratet vil droppe eksamen på ungdomsskolen og videregående. Det er den beste oppskriften på å ødelegge resten av skoleåret for tusenvis elever.

Kommentaren gir uttrykk for skribentens meninger.

I sitt ønske om å være «rettferdig» glemmer Utdanningsdirektoratet den viktigste faktoren i disse deprimerende korona-tider:

Motivasjon.

Motivasjonen til elevene, men kanskje enda mer motivasjonen til lærerne. Om den har vært vanskelig å mobilisere før i pandemien, kan den gå rett i kjelleren nå.

Jeg skjønner det idealistiske argumentet om rettferdighet. Særlig AUF har frontet synspunktet om at det er urettferdig med eksamen, fordi vi ikke kan være sikre på at alle elevene har fått den undervisningen de har krav på nå under pandemien.

Les også: Hasteforslag om å droppe skriftlig eksamen

Argumentet svekkes likevel av at AUF alltid har vært motstander av eksamen. Og vi kan like godt snu argumentet deres mot dem:

Eksamen har ikke vært rettferdig før heller. Noen skoler er gode, andre er mindre gode. Noen elever er til og med så heldige å ha eksepsjonelt gode lærere, mens andre har lærere som helst burde funnet på noe annet.

Så ja, eksamen er ikke rettferdig. Forskjellen er bare at i år kan det bli urettferdig på en annen måte.

Da er motivasjon en langt viktigere og sterkere faktor å ta med i vurderingen.

Les også: Spørsmålet om eksamen skal avlyses i år skremmer meg

Vi har allerede massevis av kunnskap om elever som sliter på hjemmeskole. Som ikke kommer seg opp om morgenen, som slår kameraet av og mute-knappen så snart læreren (kanskje) har hatt oppropet sitt foran skjermen, og som generelt ikke skjønner vitsen med å gjøre en oppgave når ingen skal lese den likevel.

Hva som vil skje om også den tydelige målstreken der framme viskes ut, kan vi bare tenke oss. For hva er da vitsen?

Mye av ansvaret for motivasjonen hviler selvsagt på skolen. Etter det vi har sett dokumentert flere steder, har enkelte undervisningssteder vært flinke til å gå nye veier. Mange lærere har kastet seg over utfordringen med å gjøre digitalundervisning og hjemmeskole spennende, attraktivt og lærerikt.

Mens andre lærere har slitt enda mer med motivasjonen enn de gjorde før. Og det er ikke rart:

Å sitte hjemme på kjøkkenbordet og forsøke å holde kontakten med 20-30 elever på skjerm, kan for noen være så vanskelig at de nesten gir opp. Andre sliter seg ut fordi skoleledelsen ikke vil kalle inn vikarer når kolleger blir syke. Og noen melder seg ut.

Her kan du lese flere innlegg av Erik Stephansen.

Om eksamen forsvinner, kan vi rett og slett risikere at lufta går ut av ballongen. For samtidig som siste rest av normalitet forsvinner, så forsvinner kanskje også siste rest av motivasjon.

For vi er alle ulike. Noen av elevene og lærerne, kanskje de flinkeste, klarer utmerket godt å motivere seg til å fortsette arbeidet uten eksamen. Andre vil synes det blir meningsløst uten dette riset bak speilet. Kanskje gjelder det særlig de svakeste.

Derfor har kunnskapsminister Guri Melby (V) nå et stort ansvar for å utrede hvordan eksamen kan gjennomføres, eventuelt utrede alternative eksamensformer som tar hensyn til pandemien.

Jada. Vi kan selvsagt ønske oss en verden der elevene higer etter kunnskap bare for kunnskapens skyld, og der idealistiske lærere øser av sin kunnskap helt uavhengig av kravet om at de en gang til våren skal bli målt på eksamensresultatet til levene sine.

Men en slik utopi er dessverre ønsketenkning også i normale tider. I en pandemi kan det være selve oppskriften på å svekke motivasjonen for 62 000 tiendeklassinger og 187 000 elever i videregående skole.

Reklame

United-legenden håper Solskjær henter Haaland til Old Trafford

Kommentarer til denne saken