Gå til sidens hovedinnhold

Det snakkes for lite om 22. juli i klasserommet

Det finnes nesten ingenting om terrorangrepet i lærebøkene. Initiativet bør ligge hos skolene og lærerne.

Debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger.

22. juli er det 10 år siden en høyreekstrem terrorist tok livet av 77 barn, ungdom og voksne, fordi han var uenig i deres politiske syn. Det var et målrettet angrep mot Arbeiderpartiet og AUF, samtidig som det var et angrep på Norge og demokratiet.

Klikk her for å abonnere på nyhetsbrev fra Norsk debatt

Dessverre ser vi i dag at elevene i den norske skolen ikke vet noe særlig om terrorangrepet. Pensumet holder ikke mål. Du finner nesten ingenting om terroren i læreboka, og det snakkes lite om 22. juli i klasserommet. Det er skummelt, både fordi vi ser tankesettet bak angrepet fortsatt, alt for mange steder. Og fordi det er vanskelig å lære av historien hvis man ikke vet noe om det.

Det er ikke mer enn to år siden terrorangrepet på Al-noor moskeen, og det er heller ikke mer enn ett år siden skateparken i Åmot ble tagget ned med hakekors. Det samme skjedde i Tønsberg, hvor vi så at noen hadde tagget ned 22. juli-minnesmerket med hakekors.

Redde for at fokuset forsvinner

Vi er redde for at Utøyas historie kommer til å bli lagt helt til siden, og at fokuset forsvinner. Første og andre verdenskrig er et tema som man lærer om hvert skoleår. 22. juli burde være like aktuelt hvert år. I dag drar mange klassetrinn på studietur til konsentrasjonsleirene i Polen og Tyskland, dette er et utrolig godt tiltak som kan utvides.

Les også: Bruker barnet ditt el-sparkesykkel? Da bør du lese dette

Studieturer til Utøya eller 22. juli-senteret er et godt tiltak som kommunene kan innføre.

22. juli-senteret har sitt eget undervisningsmateriell som kan brukes for å lære elevene mer om 22. juli. Det handler om at skolen og lærerne bør ta initiativet for å lære om det brutale som skjedde i Norge 22. juli for snart 10 år siden.

Vi må tørre å ta kampen i klasserommet også!

Les flere meninger fra Norsk debatt