Gå til sidens hovedinnhold

Dette vil gi store konsekvenser for bilistene

Klimaplanen fra regjeringen med støtte fra opposisjonen får store konsekvenser. Bilistene kan ende opp med kjøreforbud - og høy regning - allerede neste år.

Kommentaren gir uttrykk for skribentens meninger.

Debatten med Fredrik Solvang på NRK for noen uker siden gjorde det klart at det var en forbilledlig enighet blant politikerne om at utslippene fra biltrafikken må ned - og at de ønsker inntektene opp.

Konsekvensene for bilbrukerne kan bli store. Det er vårt inntrykk.

Bakgrunnen for det hele er at regjeringen har lagt frem en klimaplan, en omfangsrik sak på 212 sider, hvor bil og veitransport har fått sin andel av oppmerksomheten og vel så det. Tidslinjen i planen overrasket oss stort. Resten var kjent stoff.

Vi har de siste par årene skrevet om krav om elektrisk varetransport i byene, om tilgjengelighet av eldrevne varebiler, om hvor følsomt markedet er for avgiftsendringer, og om hvordan kostbar offentlig lading truer med å torpedere hele den norske elbilsuksessen.

Når det gjelder lading ligger Norge ganske mye dårligere an enn en del andre land. Vi har mange elbiler, og få ladestolper per bil.

Les også: Flere tusen venter på Tesla Model Y – nå vet vi når den kommer (+)

Derfor blir alle biler dyrere

Lavere produksjonskost de neste årene vil gjøre at elbilene tåler avgifter, var et argument vi hørte fra begge sider i norsk politikk, etterfulgt av at Statsbudsjettet trenger pengene.

Gjør de det?

Bilproduserende land som Tyskland og Frankrike innfører nå nye subsidier fordi elbilene ellers blir for dyre. Tro om ikke de ville visst om bilene virkelig ville bli mye billigere å produsere?

Her kan du lese flere innlegg av Marius Paus.

En som vet

En som vet er Carlos Tavares, øverste leder for den nye Stellantis Gruppen.

Av de 14 bilmerkene i den sammenslåtte PSA-FCA-gruppen finner vi Opel, Peugeot, Citroën, Fiat, Chrysler med flere.

- Vi har teknologien og produksjonskapasiteten, men det er et politisk spørsmål om nullutslippsbiler skal være kostnadsmessig tilgjengelige for folk flest, slo han fast på en pressekonferanse tirsdag forrige uke.

Klar tale fra en konsernsjef som styrer over 400.000 ansatte i 130 land.

Reguleringer og innovasjon kan øke bilprisene med 20 - 40 prosent. Elektriske biler i seg selv vil ikke være konkurransedyktige på lenge ennå, og det er opp til politikerne å gjøre de tilgjengelige, er Tavares klare budskap.

Edruelighet

Vi mener at elbilene ut dette ti-året fortsatt vil være så dyre å produsere at om de får nevneverdige avgifter, da blir de så dyre at kundene velger å kjøre fossilbiler i stedet.

For at det ikke skal skje må man gjøre fossilbiler enda dyrere. Slik at elbil blir det minst dyre.

Høyere pris på en vare, les elbil, gir lavere salg. Noen vil sikkert da si at med lavere bilsalg og bilbruk får vi i både pose og sekk.

Vi vil heller si at man da får i hverken pose eller sekk.

Bilen, spesielt elbilen, er da virkelig et gode for samfunnet, ikke et onde? Jeg snakker gjerne opp bilen, og linker igjen til denne videosnutten som viser hva bilen betyr for samfunnet. Dessuten er det å «ikke kjøpe en ny elbil» for mange det samme som å fortsette å kjøre den gamle fossilbilen.

Her kan du lese flere innlegg fra Nettavisen Norsk debatt.

Dette er på trappene

  • CO2-avgiften på drivstoff skal tre-fire-dobles.
  • Elbilene skal få moms.
  • Antakelig litt til neste år, og mer senere.

Mest av alt haster det i Oslo, som så fort de får lov vil teste ut en nullutslippssone i byen. Det betyr i praksis å forby fossilbiler i deler av Oslo.

I hele Oslo innen 2030, fordi da skal hele byen være en nullutslippsby. Det vil medføre store konsekvenser for de som bor, arbeider eller leverer varer i byen. For næringslivets del er det da utrolig viktig at de får forutsigbare rammer å forholde seg til.

Vi vet at elbiler dominerer på personbilsiden, og vi ser at elbilandelen på varebiler er økende. Vi mener det er viktig at insentivene for overgangen til elbil opprettholdes inntil produksjonskostnadene faktisk har kommet ned.

Hvis meningen er å innføre avgifter etter hvert som produksjonskostnaden faller, så virker det rimelig for oss å gjøre det når det kan dokumenteres at den faktisk har falt.

Hvis man virkelig må ha avgiftsinntekter allerede nå, kan man få det, men det vil da gå på bekostning av miljøet.

Les også: Sluttet i jobben for å satse på elbilmarkedet: Tre år senere har Jonas og Kjetil ansatt over 70 personer (+)

Fort til målet

Ting skal skje fort, ifølge planen. Om allerede drøye 11 måneder skal offentlig sektor gå foran og kun kjøpe inn nye nullutslippsbiler. Det er et bra mål.

Noen kommuner og etater er allerede forbilledlige klare, og kan dekke behovet sitt. For andre er det mer utfordrende. Det finnes for eksempel ikke noe elektrisk alternativ til den desidert mest populære firehjulsdrevne småbilen i offentlig sektor, Suzuki Swift.

Det er svært langt opp til Tesla Model 3 og Polestar 2 som er de rimeligste elbilene du kan få med 4WD. Der hvor man må ha 4WD bør man kunne leve med fossilbiler til det finnes elbilalternativer, tenker vi.

Ladestrukturen må også på plass først, og det krever investeringer. Offentlige biler i samfunnskritiske funksjoner bør fortsatt kunne være fossildrevne.

Tidsplanen er ambisiøs og i store trekk gjennomførbar, slik vi ser det.

Målet er bra.

Kommentarer til denne saken