Gå til sidens hovedinnhold

Elbil: Resten av Europa suser forbi Norge i fersk undersøkelse

Interessen for elbil har skutt fart gjennom pandemien, men i Norge er vi ikke like positive - enda.

Kommentaren gir uttrykk for skribentens meninger.

Vi har spurt et representativt utvalg av 5000 bilister, hovedsakelig i Europa, inkludert Norge, om deres holdninger til elbiler, og til vanlige fossilbiler. Undersøkelsen er utført av analysebyrået Ipsos.

Miljøvernere og andre som er opptatt av ren luft og bærekraft kan glede seg over resultatene.

En av tre europeere er positive til elbiler. Trolige forklaringer på dette kan være opplevelsen av renere luft i storbyene da land stengte ned, og kraftige satsinger på elbil fra myndighetenes side.

Les også: Ap fremmer forslag om Nord-Norgebanen

Det er imponerende nær 50 prosent økning på tre år. Med norske øyne er ikke egen plassering like imponerende.

Også norske bilister er mer positive enn før, men likevel mindre enn gjennomsnittet av landene i undersøkelsen. Vi havner på en delt niende plass i Europa, sammen med Finland.

Topp 3 for elbil

Når vi spør de 67 prosentene som sier de planlegger å kjøpe (eller lease) elbil de neste fem årene om hvorfor, er svarene krystallklare.

Lavere driftskostnader, lavere CO2-utslipp og offentlige subsidier/skattefordeler er de tre viktigste grunnene til at 67 prosent planlegger å kjøpe elbil.

Unge mennesker som bor i by er ikke overraskende aller mest positive til elbil.

Topp 3 mot elbil

Norske bilister som sier de vil kjøpe ny fossilbil, ikke elbil, i løpet av de neste fem årene utgjør en av tre av nybilkjøperne.

De viktigste årsakene til at en av tre velger bort elbilen er begrenset rekkevidde, prisen på elbilen, og for dårlige lademuligheter.

Den tyske regjeringen satser på offensivt offentlig-privat samarbeid og stiller selv opp med 5,5 milliarder euro, cirka 55 milliarder kroner, i støtte frem til 2024.

Her kan du lese flere kommentarer fra Marius Paus

Dette for raskt å bygge en elektrisk ladeinsfrastruktur sammen med næringslivet, opplyste en talsmann for Angela Merkel, etter en videokonferanse med ledere i den tyske bilindustrien.

Vi tror alle som jobber for flere elbiler gjør lurt å merke seg at så mange som én av tre nybilkjøpere har konkrete og tydelige grunner for å velge fossilbil.

Dette er de som ennå ikke har konvertert til el, men som må gjøre det om vi skal nå nullutslippsmålet i 2025. Uten de med på laget så lykkes vi ikke.

Sammen

Vi mener det nå er superviktig at myndigheter og bilbransjen jobber tett sammen for å fjerne hindringene for den siste tredjedelen. Det haster.

Myndighetene bør umiddelbart legge til rette for, motivere til, og selv investere i en bærekraftig ladeinfrastruktur.

Av drøyt 17.000 ladepunkter i Norge er det kun 2000 som er på 100 kW eller mer. Tusen av disse er reservert Tesla-eiere. I hele landet er bare om lag 250 punkter på 200 kW eller mer, i følge NOBIL.

Bilprodusentene må gjøre sin del med å produsere biler med nok rekkevidde, og som lar seg lade raskt. Sammen må de bidra til å holde prisene nede. Produksjonskosten går sannsynligvis opp, ikke ned, på grunn av reguleringer og innovasjoner, og det er i seg selv utfordrende.

Les flere innlegg fra Norsk debatt her

Ingen elbiler, hverken de rimelige eller de dyre, tåler avgifter i noen form på mange år. Politiske signaler om kommende moms, veiavgifter og bompenger skaper en usikkerhet rundt elbilen som bremser overgangen til elbil, mener vi.

Høyere priser på kjøp og bruk av elbiler er det samme som fortsatt salg av fossilbiler.

Konkrete tiltak nå

Vi har gjort litt hjemmelekse. Her er seks enkle og fullt gjennomførbare tiltak:

  • Få opp et nettverk av offentlig tilgjengelige hurtigladere som kan redusere ladetiden fra timer til minutter. Da trenger vi også tilsvarende færre ladestasjoner, og får mindre press. Spesielt på urbane ladeplasser.
  • Fjern byråkrati og gjør det lettere for private aktører å bygge ladestasjoner nær boligområder, og nær der folk jobber.
  • Inkluder og integrer rikelig med lademuligheter i alle nye bolig og næringsbygg.
  • Sats helhjertet på offentlig-privat-samarbeid mellom lokale myndigheter og private aktører for å få bygget en hurtigladestruktur i industri, nærings- og handelsområder. Da kan også vareleveranser mye lettere skje elektrisk.
  • Fortsett å bygge ut nok fornybar, ren energi så alle kan føle seg trygge på at de lader med ren elektrisitet, ikke elektrisitet fra fossile kilder.
  • Skap ro rundt elbilfordelene. Tiden er bare ikke inne for å endre disse nå.

Kommentarer til denne saken