Debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger.
«Krenkorama når nye høyder, alle blir superkrenket hele tiden», vil noen si.
«På tide å ta et oppgjør med fortidssamfunnets underliggende institusjonaliserte rasisme» vil andre si.
«Nå er det jo ingenting som er ok lenger og humor kan man bare glemme i woke-samfunnets jakt på stadig nye som føler seg som et offer» vil noen si.
«De gamle tiders patriarkalske undertrykkingsmekanismer skal jevnesmed jorden», vil andre kanskje si.
Jeg satt i badstuen i Fritidsparken i Skien for en tid tilbake. Som alltid, når man sitter der, i alle fall er det vanlig blant oss faste, så snakker man gjerne og med glede med folk som er nye. Folk man ikke har møtt før. Jeg har fått gode venner på den måten. Tre svarte gutter, eller unge menn, var på plass.
Jeg hadde ikke sett dem før og spurte hvor de kom fra. De gliste og lo og sa Gulset. Jeg gliste og lo tilbake.
Men jeg skjønte at «vitsen» som de lo av var meg. Og at svaret skulle overraske og sette meg på plass. Fordi svaret var en vakker bydel i Skien, ikke et land i Afrika.
Klikk her for å abonnere på nyhetsbrev fra Norsk debatt
Helt fair det. Morsomt med slik dialog. For noen få dager siden var jeg på butikken. Rema 1000 på Gimsøy. Noe av alle tingene jeg liker med akkurat den butikken, er at de ansetter så mange med utenlandsk bakgrunn der. For det første er det mange svært dyktige ansatte. For det andre mener jeg det er så bra at folk får sjansen i arbeidslivet, ikke minst blant folkegrupper som vi vet sliter med å komme inn på arbeidsmarkedet. Men i tillegg liker jeg at ulike folk, med ulik bakgrunn, jobber fint sammen. Uansett, så sto det en foran meg i kassakøen og han snakket på et fremmed språk med mannen i kassen.
Neste var meg og jeg spurte han i kassen hvor han kom fra, om han kanskje var afghaner. Jeg trodde nemlig de hadde snakket «gammelfarsi» som er et språk jeg kjenner bitte litt til og mange bruker i Afghanistan. Det stemte ikke. Han var syrer fra en liten by nær Aleppo. Men han ble så glad for at jeg spurte.
Han likte åpenbart interessen min og vi hadde en fin prat. Blant annet om en felles bekjent fra Aleppo, Khaled, som bor i Skien.
En jeg kjenner godt som flyttet til Fyllingsdalen, (en drabantby i Bergen) da hun var 16 år gammel, hadde vokst opp og bodd hele livet fram til da i Porsgrunn. I Fyllingsdalen ble hun sett på som ganske eksotisk. Eneste som snakket østlandsk i klassen. Og ble, på skolen, kalt for «Ole Olsen». Sagt på et slags bergensk østlandsk. Som skulle minne om «Oslo», «Oschlo», tror jeg.
Eksotisk
Men det eksotiske og nyhetens interesse, gikk jo over, selv i Fyllingsdalen. Men ikke mer enn den første vennen hun fikk i Fyllingsdalen, er i Skien akkurat i helgen, for å feire 50-årsdagen til «Ole Olsen».
Siste uken er det jo Atle Antonsens svært beklagelige oppførsel på en bar i Oslo, som har stått i sentrum. Jeg har sett at mange, i debatten, har lagt vekt på at han spurte Sumaya Jirde Ali, født i Somalia, fra Bodø, på engelsk om noe. Og hun svarte på bred Bodø-dialekt at hun var norsk.
Av alt det dumme han gjorde, så kan jeg ikke se at det var spesielt ille at han spurte på engelsk. For ikke mange ukene siden var jeg selv i Bodø. Og skulle kjøpe en farris og en bagett på en kafé på flyplassen. Selv etter 29 år i Telemark så snakker jeg den dialekten jeg har vokst opp med. Jeg er vel for umusikalsk, for dum, eller for gammel til å endre den. I allefall for sta. Uansett, så sa jeg til damen, som sto i kassen på kafeen, hva jeg skulle ha. Hun hadde tegn på at hun ikke var født i Norge. Blant annet hijab. Og hun svarte meg på engelsk. Skulle jeg blitt fornærmet over det? At hun ikke gjenkjente bergensk som (nesten) norsk?
Selvfølgelig ikke. Det er nok problemer i verden. Vi trenger ikke bruke vår flid og kreativitet til å konstruere nye. Likevel må jeg si: Det kan være rasistisk å spørre folk hvor de kommer fra. Om hensikten er å fortelle noen at de ikke er som oss, at de ikke er i det gode selskap, at de ikke hører til, ikke hører hjemme, at de ikke er godtatt, at de ikke er gode nok. Det var det Atle Antonsen gjorde. Det bør ikke være tvil om at han dummet seg ut. Det bør ikke være tvil om at det han uttrykte var rasistisk. Men det gjør ham ikke til rasist.
Du hater ikke blinde av å fortelle en blindevits heller
Om du med hånden på hjertet kan si at du aldri har fortalt en rasistisk vits, om du med hånden på hjertet kan si at du aldri har brukt et rasistisk ord, så er jeg imponert. Det kan ikke jeg si. Spesielt fordi språket er dynamisk, ikke statisk, og det som var alminnelig anerkjent som ok før, er ikke ok nå. Slik må det også være, i en verden som forandrer seg.
Når vi lekte «indianere» i barndommen, så var det, for å si det mildt, ikke en undertrykkingsmekanisme mot urfolk i Nord-Amerika. Leken fikk navnet fordi en italiener (Christofer Columbus), var på ville veier og ikke særlig god til å navigere, og trodde han var i India.
Du hater ikke blinde av å fortelle en blindevits heller. Men de fleste er blitt mer oppmerksomme på å unngå sårende former når det gjelder den type humor.
Det kan være morsomt når standupkomikeren Vidar Letho kjører showet sitt og har noen historier om kortvokste.
Men jeg forstår det ikke er fullt så morsomt om andre på død og liv skal fortelle disse vitsene til Vidar. Han har nok hørt de fleste før. Og svenskevitsene, vitsene om hvor usannsynlig dumme svenskene er. Det finnes jo ikke grenser for hvor teite folket som bor litt øst for Norge er. Eller hvor forfyllet finnene er. Hvor hysterisk tørste og alkoholiserte Pekka og Toivonen er. Eller hvilke gniere skottene er. Det er en sykelig gjerrighet som knapt det finnes make til i hele galaksen. I humorens navn er det mye som må være ok.
Men ikke alt.
Og ikke som et mønster for å tråkke på folk, for å ydmyke mennesker.
Men å spørre folk, av ren, høflig interesse, hvor de kommer fra er bra, ikke dårlig, synes jeg. Fordi man er interessert i andre mennesker, andre livsløp, andre erfaringer, kulturer, kulinariske tradisjoner, klimatiske, historiske og politiske erfaringer. Det har jeg faktisk tenkt å fortsette med. I alle fall så lenge det ikke er omfattet av straffeloven.