Gå til sidens hovedinnhold

Fra en «helt vanlig bankkunde»: Vi trenger små nisjebanker

Fra et helt normalt kundeperspektiv, og på vegne av alle hverdagsbankkunder håper jeg at Sbanken forblir, skriver Beate Jacobsen.

Debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger.

Da det i april 2021 ble gjort kjent at DNB (Den Norske Bank) ville kjøpe opp Sbanken var jeg en av mange kunder som ble fortvilet.

Det til tross for at jeg vet at det ikke er lurt å bli emosjonelt knyttet til noen selskaper eller aktører.

Les saken her: DNB vil kjøpe Sbanken for 11,1 milliarder

Men som kunde er vi prisgitt det banker tilbyr, og av den grunn har de overtaket på sine kunder. Det overtaket øker i omfang hvis flere små banker forsvinner og vi sitter igjen med noen få store.

Hvem skal vi da flykte til for bedre priser og tjenester?

Stor vs. liten

Skandiabanken var den første nettbanken. Den startet i 2000 og ble en helnorsk bank i 2015. De endret navn til Sbanken i 2017.

De var uten gebyrer, lave omkostninger, hadde god service, effektiv fondsparing og hadde en teknologi som gjorde det oversiktlig og enkelt å være kunde. Og jeg har vært fornøyd kunde siden de startet for 21 år siden.

Det er jeg ikke alene om da banken med sine cirka 460.000 kunder, troner øverst på kundetilfredshet 20 år på rad. Det er ingen tilfeldighet.

Les også: Politikere og myndighetene har fått økt makt - frivilligheten og sivilsamfunnet har vært i knestående

Nederst på bunn på NKB i konsumentsegmentet befinner DNB seg. Det er heller ingen tilfeldighet. En delvis statseid forretningsbank som vil ha bort den mest populære hverdagsbanken går ikke upåaktet hen.

Å kjøpe opp betyr i praksis å rydde bort. Historikken tyder nemlig på at det kommer til å skje. DNB er nemlig kjent for å kjøpe opp banker som fort forsvinner under deres varemerke og logo.

Et oppkjøp av Sbanken vil kvele en innovativ og lite byråkratisk bank der alle bankkunder vil miste en utfordrer og prisdempende aktør i bankmarkedet.

Jeg antar at DNB ønsker seg teknologien, mindre konkurranse og økte andeler i markedet. Noe de selv burde klart for lenge siden med sine 11,1 milliarder. De pengene de tilbyr aksjonærene i Sbanken.

«Hvorfor ta den lille populære banken på hjørnet?»

Kundeopprør

I forbindelse med nyheten om oppkjøpet ble det ganske fort opprettet et opprør på Facebook som ganske hurtig fikk tusenvis av tilhørere. Sinte, frustrerte kunder som ikke vil miste banken sin og i alle fall ikke til DNB.

Årsaken til det er nok mange og sammensatt, men det er tydelig at disse to bankene står langt fra hverandre når det gjelder hva de tilbyr og leverer. I tillegg leser vi om bøter, himmelske bonuser og lav kundetilfredshet.

Bankundene har endelig våknet og er ikke lenger passive deltakere som finner seg i alt. Forbrukermakt er en god ting som kan hjelpe banker å bli bedre. Hvis bankene selv vil.

Mitt engasjement i gruppen er ikke annet enn et ønske om å bevare et mangfold av banker. At små nisjebanker også skal ha gode muligheter til å eksistere. Som en slags prisdemper på andre aktører. Vi trenger flere av de, ikke færre.

Jeg er FOR Sbanken fordi jeg liker konseptet deres, men det betyr ikke at jeg er IMOT andre banker. Det er heller ikke dumt å være kunde i flere banker med ulike tilbud og tjenester.

Men til nå er Sbanken en god «all in one place» tilbuder.

Jeg synes heller ikke om en verden med feil verdier. Jeg misliker at penger skal være viktigere enn mennesket. Jeg misliker at flere og flere opplever å bli møtt av roboter, telefonkø, høye gebyrer og utilfredsstillende kompliserte tjenester. Det kan fort bli oppfattet som byråkratisk og arrogant.

Den siste veien

Det er selvsagt opp til eierne om Sbank-kjøpet aksepteres. Oppkjøpsfond kjøper opp banker, utvikler dem og selger dem. Aksjonærer selger hvis de får høy nok pris. Med mindre de har andre og bedre visjoner i sikte. Det er kapitalismens verk men, det gjør ikke nødvendigvis verden bedre av den grunn.

Det er ikke greit hvis et statseid konkurransetilsyn lar dette oppkjøpet gå igjennom. I finansverden er de flinke til å gjøre hverandre glade, men ikke nødvendigvis kundene.

Les mer fra Norsk debatt her

Penger er bare et verktøy til et liv, men ikke til integritet. Penger betaler regninger, men er ingen garanti for god helse, godt liv, kjærlighet eller vennskap. Så verden går videre med eller uten de nevnte aktører.

Fra et helt normalt kundeperspektiv, og på vegne av alle hverdagsbankkunder, håper jeg at Sbanken forblir. Det er fremtidens bank. Av den grunn at vi alle trenger gode nisjebanker å velge mellom.

Vi trenger en sunn konkurranse mot de aller største aktørene som ønsker å herske markedet alene.

Kommentarer til denne saken