Gå til sidens hovedinnhold

Fritt vilt-tilstandene på elsparkesykkel fortsetter

For mange er elsparkesykkelen et naturlig valg for hjemreisen etter en fuktig natt på byen. Det skal det visst også være i fremtiden, skriver Henrik Sunde i Ung i Trafikken.

Debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger.

Ved inngangen av helgen presenterte samferdselsminister Knut Arild Hareide de nye reglene på elsparkesykkel.

Her fremkommer det blant annet at du kan få bot ved feilparkering, og at farten på tohjulingene skal ned. Dette er noe vi i Ung i Trafikken smiler for.

Les også: En forbudt sykdom

Men vi smiler ikke akkurat om kapp med vårsolen når vi ser at det fortsatt er fritt frem for promillekjørerne.

Det er paradoksalt, og ja, faktisk nesten ikke til å tro.

Spesielt med tanke på ulykkesbildet, og at Hareide for en liten stund siden bruset med fjærene ved fremleggelsen av NTP, og sa at trafikksikkerhet skal prioriteres enda hardere.

43 prosent har kjørt med promille

Nylig offentliggjorde TØI en rapport. Her fremkommer det at 43 prosent av elsparkesyklister har kjørt med promille, og at brukerne mener det er lite sannsynlig å bli stoppet i promillekontroll.

Tall fra fjoråret viser at promillekjøring er et betydelig problem, og juni i fjor var 50 prosent av skadene knyttet til fyllekjøring.

Bagatellisering av konsekvensene

Ministeren argumenterte med at det i dag ikke er lov å være overstadig beruset når man kjører med elsparkesykkel.

Det Hareide påpeker er riktig, men i praksis er det fritt frem for fyllekjørerne med mindre de forårsaker en ulykke. Ung i Trafikken mener regjeringen bagatelliserer hvor ille dette kan gå.

For å styrke trafikksikkerheten og redusere antall skader mener Ung i Trafikken at vi er avhengig av en konsekvent reaksjon.

Les flere innlegg fra Norsk debatt her

De manglende reglene på promillekjøring, er helt klart ikke i tråd med verken Nullvisjonen – ingen drepte eller hardt skadde i trafikken, eller FNs bærekraftsmål.

Med promille i blodet øker sjansen for at en opptrer uaktsomt i trafikken, og vi frykter at ulykkesbildet fra i fjor gjentas og i verste fall får vi flere dødsulykker.

Kommentarer til denne saken