Debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger.
At det skal koste nesten 200 kroner å kjøre inn til sentrum viser en grusom forakt mot bilistene.
Klimaetaten er ledet av tidligere SV-politiker Heidi Sørensen, og den ble etablert sommeren 2016. Etatens hovedoppgave er å sørge for at Oslo så snart som mulig skal bli en null-utslippsby, og når Sørensen rapporterer til den bilfiendtlige MDG-byråden Sirin Stav spares det ikke på kruttet.
Dette er saken: Dette er rapporten som vil gi bilistene bompenge-sjokk
Ruller ut kanonene
Her rettes de største kanonene mot Oslo-folk som trenger bilen for å få hverdagen til å gå opp. Her finsiktes det mot de eldre bilistene som ikke orker å bruke kollektivtransport for å besøke sine barnebarn eller pynte på en grav.
Sørensens holdning til privatbilen ligner mye på en pinsevenns holdning til Satan. Bilen skal bort!
Klikk her for å abonnere på nyhetsbrev fra Norsk debatt
Det hemmelige notatet
Nettavisen presenterte nylig, svært fortjenestefullt, et notat Sørensen allerede før jul sendte til Sirin Stav.
Oppsummert vil Sørensen at bomavgiftene i Oslo skal brukes som verktøy for å få den tunge symbolpolitikken om klima dit byrådet vil.
Som kjent har rådhuset vedtatt at klimautslippene skal reduseres med 95 prosent om åtte år. Som kjent finnes det maktmennesker som mener at alle midler helliger målet, og der fremstår nå Sørensen (og sikkert Stav) som eksperter.
Les også: Bompenger har lite med klima og miljø å gjøre
170 kroner én vei
Utslippsmålet betyr i Sørensens verden at det er helt ok å tvinge bilistene til å betale 170 kroner for å parkere på Oslo City P-hus. Og hun mener også at de samme bilistene må bla opp med ytterligere kroner for å komme hjem igjen. Tipper ingen i Groruddalen jubler nå.
Men det er mer pisk å få fra Klimaetaten. Sørensen anbefaler sterkt å krige mot bilistene med enda flere våpen. I hennes verden handler det om å gjøre det umulig å kjøre bil i Oslo, derfor økt CO2-avgift, forbudssoner for fossilbiler, fjerne parkeringsplasser, øke parkeringsavgiftene, lavere fart og redusert fremkommelighet.
Les også: Kraftige reaksjoner mot økte bompenger: – Dette er veldig urettferdig
PR og milde gaver
100 millioner kroner av skattebetalernes penger går med på å holde det jeg mener er en svært radikal klimaetat gående løs i Oslo.
De 41 ansatte forvalter store gavepenger til såkalte «klimatilskudd» - som betyr alt fra gratis sykkeldekk til klimavennlige jobbreiser.
Etaten bruker også mange millioner kroner på klimapropaganda via det nærstående selskapet Hyper Kommunikasjon AS. Det fremgår av årsrapporten for 2021.
Snittlønn blant spesialkonsulenter og seniorkonsulenter er over 800.000 kroner, mens ledergruppen på fire personer tjener godt over millionen. (Tall fra 2020).
Gjør du som meg nå og spør deg selv; hva i huleste skal vi med en klimaetat? Hvorfor skal sårt trengte midler til Oslos svakeste bli svidd av hos en gjeng «upper-class»-klimafanatikere?
Korrigering: I Nettavisens sak sto det opprinnelig at en tur til Oslo kunne koste 255 kroner i bompenger. Dette regnestykket tar ikke hensyn til «timesregelen» i dagens Oslo-bomring, og det riktige tallet er derfor 170 kroner.