Gå til sidens hovedinnhold

Gutt 10 år: «Hvordan får jeg sixpack?»

«Hvordan får jeg sixpack?», spurte en av mine unge pasienter meg mens jeg undersøkte kneet hans etter en skade.

Debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger.

(Tønsbergs Blad)

Min første tanke var at nå kan jeg benytte sjansen til å «selge inn» grovt brød, broccoli og fisk. Han var ikke fornøyd med svaret om å holde seg i aktivitet og spise variert, og hadde nok ønsket seg mer glamorøse tips.

Spørsmålet fikk meg til å tenke: Hvorfor skal en 10 år gammel gutt være opptatt av å få sixpack?

Flere unge har slitt med spiseforstyrrelser under pandemien. Lite sosialt samvær og mer tid alene kan ha bidratt til grubling og bekymring over hvordan kroppen ser ut. Det er ikke bare jenter som er utsatt for kroppspress, men også vår generasjons gutter.

Når tar treningen overhånd?

Ungdomspsykolog Lars Halse Knepp fant i sin hovedoppgave at dagens gutter er utsatt for et helt annet kroppspress enn tidligere generasjoner. Mens det for jenter med spiseforstyrrelser dreier seg om å spise minst mulig, er det for gutta ofte ekstreme mengder trening og kanskje et nøye planlagt kosthold.

Det er derfor vanskeligere å oppdage det hos gutter. Det er vel ikke akkurat uvanlig at familie og venner heier frem prestasjoner og veldige treningsmengder, som: «Så sprek du er blitt! Bra at du er opptatt av å spise sunt».

Klikk her for å abonnere på nyhetsbrev fra Norsk debatt

Det er vanskelig å oppdage når treningen tar overhånd, eller inntak av protein i maten blir en tvangstrøye. «Er det ikke bare bra at gutta trener og spiser proteiner da»? er det lett å spørre. Men alt med måte.

Det kan være lett å overse at også gutter kan ha et vanskelig forhold til mat, kropp og ikke minst treninga. Å snakke med gutter om kropp og mat er vanskelig. Som fastlege vegrer jeg meg for å ta opp trening og kosthold med gutta. Og det er ikke noe lettere som mamma.

Jeg tror ikke gutta er så vant til å snakke om kropp og mat på den måten heller.


Lillebror mot storebror

Ungdom er en gruppe mennesker i rask utvikling både fysisk og psykisk Å få et anstrengt forhold til kroppen i denne alderen er skummelt, for alle utvikler seg i forskjellig tempo. Noen kommer tidlig i puberteten, andre seint. Derfor kan det være skadelig å forsøke å få like store muskler som storebror når kroppen ikke er klar for det.

Lillebror på 10 kan ikke få like store muskler som storebror. Hvis du som ungdom har et bilde av deg selv om en usikker og spinkelutgave, vil det kunne «feste» selv om kroppen blir stor og sterk som voksen.

Det er viktig å bekrefte og forsøke å forstå barn og ungdom. Å heve «pekefingeren» har sjeldent noe annet resultat enn at du mister kontakten og får mindre informasjon. Derfor kan det være nyttig å starte spørsmål ved å bekrefte følelsen de har.

Gode spørsmål til samtale

Du kan for eksempel si:

1. Jeg vet at du er glad i å trene på helsestudio, men ville det være ok for deg å bli på hytta en langhelg, eller ferie en uke til sommeren?

2. Jeg vet at du er opptatt av å spise sunt, men er det greit for deg å spise middagen mormor serverer selv om den ikke er av den sunneste sorten?

3. Jeg har sett hvor viktig trening er for deg, men hender det at du prioriterer trening isteden for skolen?

4. Jeg skjønner at trening er en viktig del av livet ditt. Hvordan ville det være om det kom en venn spontant på besøk slik at du ikke fikk dratt på trening?

Som forelder kan det være fint å være åpen og dele bekymringen din med ungdommen, uten å kritisere eller true med at de ikke får trene eller spise sunt. Det er samtalen som er viktig og at ungdommen vet du bryr deg.

Har det kommet dit at treningen og det rigide kostholdet har blitt slitsomt å opprettholde, kan du hjelpe ungdommen til å forstå at de ikke trenger å fortsette nøyaktig på samme måte.

– Ikke slit deg ut

«Den gylne middelvei» gjelder for oss alle, ung som voksen. Trening, slanking, ryddemani, bruk av rus, ekstremt kosthold. Lista er lang over hva som kan ta kontroll over livene våre. Da gjelder det å få hjelp til å reflektere over det før det det har gått for langt.

Les flere meninger fra Norsk debatt

Hvis du som ungdom føler deg sliten over ditt eget «prosjekt», så snakk med noen du stoler på; enten en venn, forelder, helsesøster eller fastlegen. Skal du bli god i noe er pauser like viktig som trening. Da kan det hjelpe å finne sin egen av- og på bryter. Skru den på når du trenger det, men husk å skru den av etterpå.

Klarer du det?

Da kan du slippe å slite deg ut både kroppen og hodet, og kanskje bevare gleden over treninga.

Kommentarer til denne saken