Gå til sidens hovedinnhold

Hør på oss elever. Avlys muntlig eksamen!

Vi som snart blir de nytenkende hodene i samfunnet har ikke en stemme i vår egen sak, skriver Ida Ji Andersson.

Debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger.

Debatten omkring eksamen fikk et vendepunkt mandag 08. februar 2021. Da fikk vi elever et tydelig svar om hva som skulle skje med eksamen. Men for meg er debatten fortsatt ikke over.

Kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby holdt en pressekonferanse klokken 11. En pressekonferanse som fikk mine medelever og meg til å gispe. Regjeringen bestemte at skriftlig eksamen skulle avlyses, mens lokalgitt muntlig eksamen skulle gjennomføres for 10. trinn og VG3-elever.

Les også: Smittevern i skoler og barnehager på gult nivå eksisterer nesten ikke

Jeg kan med trygghet si på vegne av mine medelever og meg selv, at avgjørelsen utløste en hjerteskjærende følelse av å ikke bli hørt. Vi som snart blir de nytenkende hodene i samfunnet har ikke en stemme i vår egen sak.

Enda en bekymring?

Alle i Norge har på en eller annen måte blitt påvirket av pandemien, men det er store forskjeller fra skole til skole hvordan undervisningen til elevene har blitt preget.

Jeg går på Mailand videregående skole i Lørenskog og er avgangselev. Det siste halvåret skulle være fylt med en slitsom eksamensperiode blandet med en festlig russetid, men istedenfor ble hele året overfylt av alenetid og selvstudium.

Vi, elever har slitt oss gjennom et tungt år for å opprettholde standpunktkarakterene våre, skal vi på nyåret få enda en bekymring? Om ingen hører på anbefalingen fra Utdanningsforbundet om å avlyse både skriftlig og muntlig eksamen så vær så snill, hør på oss. Vi prøver fortsatt å håndtere alle de andre utfordringene vi har fått på grunn av pandemien, vi har ikke mer arbeidskapasitet.

Fokus på læring forsvinner

Samtidig som forholdene mellom skolene har vært forskjellig, har undervisningskvaliteten blitt påvirket av situasjonen vi er i.

En muntlig eksamen vil for meg bli en ekstra belastning der jeg blir vurdert på et pensum som jeg ikke kjenner. Lærerne på skolen vår har prøvd sitt beste for å opprettholde kvaliteten på undervisningen, men det er ingen tvil om at det både er vanskelig for elev og lærer å opprettholde samme kvalitet på den digitale undervisningen.

Les også: Er det bare eksamen som driver elevene?

Undervisningsformen ble lite variert, og veiledningen blir redusert ettersom lærerne ikke er til stede på samme måte. Både medelevene mine og jeg har opplevd å få oppgaver med ukjent, vanskelig og mye stoff. Da forsvinner fokuset på læring, mens tidsfristen blir viktigere. Vi er rett og slett ikke rusta til en muntlig eksamen. Dermed burde vi nå fokusere på de viktige standpunktkarakterene våre istedenfor.

Hør på oss

Vi elever ønsker bare at det vi sier og mener om vår egen fremtid, skal bety noe og at vi skal bli hørt. En lokalgitt muntlig eksamen vil ikke endre faktumet at vår viktigeste prioritering for vår fremtid er å lykkes med standpunktkarakterer, ettersom vi er i denne vanskelige situasjonen.

Les mer fra Norsk debatt her

Nå trenger vi forutsigbarhet, god veiledning, og bli tatt på alvor. Vi er ikke bare et tall eller en sum av karakterer. Vi er individer med meninger og følelser.

Da ber jeg avslutningsvis om at regjeringen hører på oss elever og avlyser muntlig eksamen.