Gå til sidens hovedinnhold

Hva hvis Oslo var for deg og meg, og ikke for bilene?

Kall meg gjerne naiv og drømmende, men kom i så fall med ideer på hvordan vi sammen kan skape en by du vil komme tilbake til.

Debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger.

Den 13 juli stilte skribent Ole Jacob Johnsen en rekke spørsmål til norske politikere om fremtiden for norsk olje og gass, om framtidens arbeid og om byene vi lever i.

De store spørsmålene skal jeg overlate til politikerne, men jeg ønsker å presentere mitt syn på Oslo. En by i endring, hvor det er på tide at vi revurderer bilen som en dominerende og premissgivende faktor.

Les Terje Søviknes sitt svar her: I motsetning til andre politikere, skal jeg forsøke å gi noen ærlige svar

Jeg skal prøve å minimere prekenen om et utopisk bilfritt sentrum, men heller fokusere på det viktige: en by hvor mennesket er i sentrum og ikke parkeringsplasser. En by som gir oss rom til å handel, interaksjon, kultur, livsglede og latter.

Dommedagsscenario

Ole Jacob velger å presentere et dommedagssenario over framtiden til bilen i byen. Det høres ut som at all trafikk skal fases ut. Det er feil.

Det har aldri hvert snakk om å bannlyse nyttekjøretøy for de syke, gamle eller de som trenger litt ekstra hjelp. Det har ei blitt bestemt at varebiler skal ut av sentrum. Det betyr at vi sammen kan forme den politikken som kommer.

Klikk her for å abonnere på nyhetsbrev fra Norsk debatt

Det er snakk om å redusere den unødvendige bruken av bilen. For å gi rom til deg, meg og de med redusert mobilitet som frykter tuting og eksos.

Treåring på trikken

Kollektivtransport har redusert nødvendigheten av biler. En må ikke kjøre til butikken, ei må man kjøre til trening. Jeg tok selv T-banen alene til treningen i en alder av seks, og satt på trikken til barnehagen i en alder av tre.

Det som er nødvending, er investering i grønn og lett tilgjengelig offentlig transport. Bompenger finansierer kun en andel av Ruter sitt budsjett, det er vår fellesinnsats i å bruke buss, trikk og bane som bidrar gjennom billettinntekter.

Vi har fortsatt langt å gå før kollektivtransport er på topp, og det er derfor det er essensielt å skrive slike innlegg som du har gjort til de folkevalgte.

Økonomisk vekst

I et sentrum uten biler vil i motsetning til ditt senario faktisk se en økning i arbeidsplasser og handel i de områdene hvor biler blir redusert. Dette er ikke en analyse, men en realitet.

I Barcelona så butikker i områder uten personbiltrafikk en økning på 30 prosent i omsetning, noe som kommer av at menneskene fritt kan bruke gatene slik de de ønsker. Om det så skal være kultur eller handel. Innbyggerne sa de fikk bedre livskvalitet og det med renere og friskere luft. Dette kan videre føre til økt levealder – for flere.

Les flere meninger fra Norsk debatt

Samme studie mener også at vi langsiktig kan spare penger ved å fase ut bilene i sentrum. Renere luft og flere aktive mennesker betyr mindre belastning på helsevesenet. Kultur og interaksjon i bybildet kan gjøre oss gladere, noe som blir viktig etter år med sosial distansering. Det kan ikke bilen.

Kall meg gjerne naiv og drømmende, men kom i så fall med ideer på hvordan vi sammen kan skape en by du vil komme tilbake til. Jeg tror i hvert fall at Oslo blir en flott by uten unødvendige biler. En by hvor vi tør å bruke gatene for å møtes og hvor vi har et bybilde fullt av interaksjon, musikk og smil.

Det har bilen tatt fra oss.

Kommentarer til denne saken