Kommentaren gir uttrykk for skribentens meninger.

Det så lovende ut da de to førstesinglene ble sluppet. Med albumet tilgjengelig, er det en glede å fastslå at dette ble en overlegen hjemmeseier til Stockholm.

Det er bare ABBA som låter som ABBA. Dette pop-eventyret har to hovedingredienser. 1) Annifrid Lyngstads og Agnetha Fältskogs stemmer; de står perfekt til hverandre. 2) Björn Ulvaeus og Benny Anderssons outstanding kompetanse som låtskrivere; de kan alle knepa.

Klikk her for å abonnere på nyhetsbrev fra Norsk debatt

I tillegg er de mestere i å porsjonere ut effektene i den musikalske produksjonen. Åpningslåta «I Still Have Faith In You» er et godt eksempel. Fra stille piano-ballade til stort kor og orkester. We’re in this together! Det låter vidunderlig!

I samme gate finner vi «I Can Be That Woman». Her holdes produksjonen helt nede, mens sangen nærmest roper på et større musikal-arrangement. I «Chess» ville den vært arrangert som «Anthem». Om herrene Ulvaeus/Andersson skulle trenge penger (!) kunne de cashe inn i årevis på cover-versjonene som kommer.

Her kan du lese flere innlegg av Arild Rønsen

Tredje singel har fått tittelen «Just A Notion», skrevet i 1978. Ikke «Waterloo», men likevel «Waterloo»! For noen rever de er til å stjele fra seg sjøl! Og de går ikke av veien for å avslutte «Keep An Eye On Dan» med piano-riffet fra «SOS».

Det er ingen enkel øvelse å gjøre comeback etter 40 år. De må rett og slett ha vært dritnervøse. Men de kan trygt slippe ned skuldrene. Dette er prikkfritt gjennomført.

Les mer fra Norsk debatt

De behøver heller ikke tenke på billettsalget til «Abbatar» som kommer til et spesialkonstruert teater i Queen Elizabeth Olympic Park i London i mai neste år. Dette digitale showet kommer ganske sikkert også til å gå i årevis.

Av med hatten!