Jeg kjører mest på «Cruise Control», men ble aldri advart om at da oppfører bilen seg slik.

Det første problemet er «Phantom Braking»

For 15 måneder siden, da bilen var ny, klagde jeg til support-folka på den ville oppbremsingen – særlig i s-svinger når du møter et stort kjøretøy.

Les også: Tesla med ny modell: Så lav har prisen aldri vært

«Dette jobber vi med», sa kundestøtte.

15 måneder senere er dette like ille, eller verre.

Er du Tesla-eiere og har en historie å fortelle? Tips Nettavisen her.

«Men bilen lærer», var svaret denne uken.

Nei, det gjør den ikke. Bilen bremser opp mens, eller mest etter, at det store kjøretøyet passerer meg. Så dette øker overhodet ikke sikkerheten.

Jeg trodde Tesla var en teknologibedrift som ville løste dette problemet på mindre enn 15 måneder.

Jeg hater at bilen tuter og uler når man nærmer seg høyre veikant.

Det skremmer vettet av mine passasjerer og jeg hører ikke hva de sier på nyhetene i flere sekunder.

Les også: Store Tesla-priskutt på Finn.no

Da jeg spurte support denne uken om dette kunne justeres, fikk jeg svar:

«Jeg tror ikke det».

«Kan du sjekke det da?»

Etter en stund fikk jeg svar at dette dessverre ikke kan reguleres. Nå vet jeg at det er en funksjon i bilen som heter «Joe Mode» som skal redusere lyden dersom du har med sovende barn i baksetet, men det visste ikke teknikeren – og vi skvetter like mye i førersetet.

Denne bilen er etter min mening ikke egnet for å kjøre på norske riksveier. Jeg lurer på om den er laget for folk som ikke kan kjøre bil? Eller som krasjer regelmessig og trenger et oversensitivt varslingssystem til å hindre ulykker?

I vinter klarte jeg ikke å skru av vindusviskeren med frost på. Det viser seg at når du setter på «cruise control» kommer den på automatisk (forstå logikken den som kan).

Les også: Førsteinntrykk: Tesla Model Y Long Range (+)

Resultatet er at jeg nå har en ripe i frontglasset. Det er vel «complementary» fra Tesla skulle jeg tro. Tesla support er for en gangs skyld sikker her:

«Det er et integrert system som ikke kan forandres!»

Jeg er forundret over at dette nå er Norges mest solgte bil.

Jeg kommer aldri til å kjøpe en så overnervøs og støyende idiotbil igjen.

Synd de setter ned prisen, så jeg ikke får pengene igjen, men den reflekterer kanskje den riktige verdien på denne stupide bilen.

--------------

  • Nettavisen kjenner identiteten til skribenten
  • Tesla har blitt forelagt kritikken og er gitt muligheten for et tilsvar