Gå til sidens hovedinnhold

Hytteeierne er ikke naive

Hytteeierne forstår at de ikke bare kan handle på lavprisbutikken i byen når de mangler kjøttdeig til pizzaen eller appelsinjuice til frokosten.

Debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger.

Ifølge forbrukerforsker Sarah Joy Lyons utnytter de små dagligvarebutikkene forbrukerne ute i distriktene. Forbrukerne blir også beskrevet som naive og lite prisbevisste.

Bakgrunn for påstanden er Nettavisen sin sammenligning av pris på 35 dagligvarer hos lavpriskjedene sammenlignet med nærbutikken. Resultatet av prissammenligningen viser at testens pris-taper er 27 prosent dyrere enn laveste alternativ.

Dette er saken: Test av matpriser: Her taper du mye på å legge vinterferie-handelen

Pris betyr ikke alt

Er det riktig at forbrukerne er naive og lite prisbevisste og at de små nærbutikkene spekulerer i dette? Er det bare prisen for handlekurven som har betydning, eller har nærbutikken en annen rolle ut over det å selge billig grillpølse?

De mange nærbutikkene i distriktene har en viktig rolle i lokalsamfunnet, både for fastboende, deltidsinnbyggere og besøkende. Konkurransefortrinnet er ikke pris, men tilgjengelighet og service.

Når du som hytteeier mangler kjøttdeig til pizzaen etter skituren eller en kartong juice til frokosten, og det er over tre mil til nærmeste lavprisbutikk, vil mange heller velge en butikk i nærheten. En butikk som også kan levere alle varene du trenger til hytta du ankommer fredag ettermiddag. En butikk som også kan sørge for å se etter hytta di når du selv ikke er der. En butikk som kan levere varer til din gamle mor som bor i bygda.

Dette kan ikke lavprisbutikken i byen ordne for deg. Kundene er ikke naive. Kundene er bevisste på hva de ønsker, og de er villige til å betale for det.

Hever verdien på hytta

Hyttefolket ønsker service, tilgjengelighet, lokale produkter og trygghet. Dette får de gjennom at bygda har en nærbutikk som er åpen hele året.

Forbrukerne vet også at skal de ha tilgang til en nærbutikk like ved hytta, ja - da må de bruke butikken til mer enn krisehandel. Da må en være lojal kunde hele året. Og de vet at det koster mer å drive en liten nærbutikk en stor lavprisbutikk.

Det at det finnes en dagligvarebutikk i nærheten av hytta bidrar også til å heve bruksverdien på hytta. Det er grunn til å tro at nærheten til en lokalbutikk ikke vil slå negativt ut på en eventuell salgsverdi av hytta.

Les flere saker fra Norsk debatt her

Deltidsinnbyggere er ofte lojale og ønsker å støtte opp om lokal handel. En analyse av koblingen mellom deltidsinnbyggere og lokalbutikken utført av Norsk Turistutvikling i 2019, viser at så mange som 94 prosent av de som har hytte i enkelte kommuner, ønsker å benytte lokalbutikken når de er på hytta.

Det gode samspillet mellom deltidsinnbyggere, lokalbutikken, kommunen og de fastboende er og blir en drivkraft, og bidrar til en bærekraftig samfunnsutvikling i disse kommunene.

Nærmere 600 lokalsamfunn rundt om i landet har en nærbutikk som får råd og støtte fra det statlige Merkur-programmet for utvikling av distriktsbutikker. Programmet har som mål å sikre innbyggerne i distriktene tilgang til en dagligvarebutikk i nærheten, med god kvalitet og med tilleggstjenester.

Kommentarer til denne saken