Gå til sidens hovedinnhold

Ikke misforstå ekte engasjement

Jon Geving mener det er en timet markedsføringsgimmick når Coop Prix lanserer «Mens Club», og nekter å tro at en dagligvarekjede kan ha flere motiver enn å selge flest mulig mensprodukter.

Debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger.

«Hatten av for COOP Prix med en vel timet markedsføringsgimmick, med masse gratisreklame. Men, ingen må være så naiv å tro at dette er i kraft av et brennende ønske om å få vekk tabuer», skriver Jon Geving i Nettavisen.

Halvparten av oss har hatt, har eller skal få mensen. Likevel er mensen nettopp tabu å snakke om. I TV-reklamene er mensblodet ofte blått. Og sosiale medier går nærmest av skaftet når tøffe kvinner snakker åpent om temaet.

Jon trenger ikke være i tvil. Det er knyttet stigma og tabu til produkter som vi selger i alle våre butikker.

Fjerner stigma og skam

Før vi lanserte «Mens Club» spurte vi kvinner og menn om mensen og hva de mente om kampanjen. Tilbakemeldingen deres var at Mens Club kan bidra til å normalisere mensen. Den kan fjerne stigma rundt et tabulagt tema og gjøre det mindre skamfullt å kjøpe mensprodukter.

Vi vil at våre kunder skal kjøpe sine mensprodukter med selvfølgelighet og stolthet. Derfor etablerte Coop Prix «Mens Club». Og som en del av dagligvarebransjen tas et effektivt virkemiddel i bruk: nemlig pris. Prisene på mensprodukter kuttes med 25 prosent for Coops medlemmer.

Det er selvfølgelig ingen hemmelighet at vi og alle andre dagligvarekjeder bruker kampanjer i markedsføringen vår. Men i Coop Prix brenner vi helhjertet for å jevne ut forskjeller, både mellom kjønn og på andre måter. Det viser for eksempel vårt engasjement for toppfotballen for kvinner. I fjor tredoblet Coop og Coop Prix sammen bidraget til satsing på kvinnesiden for å jevne ut forskjeller.

Les flere saker fra Norsk debatt her

Hadde dette vært et kortvarig prisstunt, kunne vi kanskje gitt Jon rett i sin påstand. Men dette er en priskampanje uten sluttdato.

Og Coop Prix skal bruke oppmerksomheten kampanjen gir oss til å bidra til åpenhet og en positiv samtale om mensen. Til det beste for våre kunder, som også er våre eiere.

Selv om det neppe var intensjonen, gir vi Jon rett i hans sluttpoeng og Exit-referanse om at «bedrifter eksisterer av en eneste grunn – avkastning til eierne».

Coop skal skape verdier for våre 1,9 millioner eiere, som også er våre kunder.

Kommentarer til denne saken