Gå til sidens hovedinnhold

Ikke ødelegg Rådhusplassen på denne måten!

Fem millioner kroner skal brukes på sykkelvei. Er det blitt undersøkt om dette er et godt tiltak? Hvilke vurderinger er gjort, om noen? skriver Cecilie Lyngby fra FNB.

Debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger.

For to år siden ble det lagt en asfaltstripe rett foran rådhuset som en del av Oslos sykkelveinett.

Nå skal Statens Vegvesen gjennomføre sitt millionprosjekt som er en vandalisme av den vakre rådshusarkitekturen. Og sykkelfeltet vil sjelden bli brukt.

Hva er vitsen?

De rødgrønne på rådhuset klappet da vegvesenet bladde opp en halv million for å legge noe hele Oslo har ledd av siden den gang.

Les også: Slipp inn våre nærmeste

De fleste trodde jo at asfalten skulle bli fjernet igjen, siden ingen brukte «flystripa» foran Oslo rådhus.

Men verre skal det bli. Nå skal denne «flystripa» kompletteres av Statens Veivesen ved å bygge sykkelvei videre oppover rådhusgaten.

Fem millioner kroner skal brukes på dette. Er det blitt undersøkt om dette er et godt tiltak? Hvilke vurderinger er gjort, om noen?

Sykkeltrafikk

Problemet er nemlig at den nye sykkelveien langt fra kommer til å bli brukt av store deler av sykkeltrafikken som i dag går over Rådhusplassen.

Det er uvisst hvilke vurderinger som her er gjort, men for sykkeltrafikken som skal gjennom sentrum kommer ikke dette til å virke. For svært mange blir den nye sykkelveien rett foran Rådhustrappa en omvei som er lite attraktiv.

I dag går store deler av sykkeltrafikken som skal gjennom sentrum via Rådhusplassen videre over Akershusstranda og Vippetangen.

Årsaken til det er at det er mye bedre å sykle der enn gjennom Kvadraturen. Svært mange arbeidsplasser ligger i Bjørvika og i området rundt Oslo S. Derfor er det en god del sykkeltrafikk vestfra som skal dit.

Den røde streken på kartet viser sykling over Rådhusplassen via «flystripa» mot Akershusstranda. Den blå streken viser hvor mye av sykkeltrafikken går i dag.

Sykkelveien burde vært anlagt der den blå streken går dersom målet er å bedre forholdene for sykkeltrafikken som skal gjennom sentrum.

Verre å sykle

Kvadraturen er lite attraktiv å sykle i. Slik kommer det fortsatt til å være uansett hvor mye «tilrettelegging» for sykkel byrådet iverksetter.

Det er haugevis av lyskryss der, mange fotgjengere, trikker og busser, varetransport med mer. At byrådet stenger for privatbilene spiller liten rolle for syklistene.

Faktisk blir det bare verre å sykle der. Ingen steder er det verre å sykle enn i gågater med fotgjengere som generelt ikke ser seg for. Elektriske sparkesykler som spretter i alle retninger gjør det bare enda mindre attraktivt.

Derfor vil mange syklister altså uansett sykle Akershustranda. For dem blir den nye sykkelveien en håpløs omvei.

Det tar ikke lengre tid å sykle om Akershusstranda enn gjennom Kvadraturen selv om det er lengre. Ingen lyskryss og mye mindre konflikt med annen trafikk gjør veien langs sjøen attraktiv.

Lan Bergs «showoff» sykkelvei ved Rådhustrappa vil nok bare bli brukt av lokal sykkeltrafikk til Kvadraturen. At syklistene vestfra må over trikkeskinnene for å komme inn på Lan Berg-løypa gjør det ikke bedre det heller.

Les flere innlegg fra Norsk debatt her

Dette ser ut som nok et lite gjennomtenkt sykkeltiltak. Det er kanskje viktigere å bruke masse penger enn å iverksette tiltak trafikantene har nytte av.

Den nye sykkelveien burde vært anlagt nede ved Rådhusbrygga der mange sykler. Ikke oppe ved Rådhustrappa.

Ikke ødelegg Rådhusplassen på denne måten.

Reklame

Ekstremt høy strømpris – slik kutter du regningen

Kommentarer til denne saken