Innerst i NAF-lokalene finnes det en knapp. Alle som jobber i NAF vet om den, den står på et lite stativ bak en blomsterpotte, like ved bildet av NAFs første formann i 1924, Ivar Anton Christensen.

Det er en helt fantastisk knapp. Om NAF trykker på den knappen så går drivstoffprisene ned, bomstasjonene forsvinner og strømprisene er nede på normalt nivå. Grunnen til at vi ikke trykker på den er utelukkende slendrian og dovenskap, en dovenskap Johan Morten Nome i «Folkets parti» (FNB) skriver engasjert og fargerikt om i Tønsberg Blad 25. juli og Nettavisen 26. juli.

Dette er saken: Tusen takk for ingenting, NAF

Får skylden for alt

Selvsagt finnes det ikke en slik knapp. Ingen organisasjon har en slik knapp. Som Nome vet, styres Norge av politikere, som han selv. I demokratiet kan små og store organisasjoner fremme sine legitime krav, argumenter og kampsaker. Nettopp slik NAF gjør og har gjort i snart 100 år.

Likevel gir Nome NAF skylden for alt fra bomstasjoner til elbiler og drivstoffavgifter. Glemt er Frps bompengeflodbølge i regjering, glemt er Ukraina-krigen. Alt er NAFs feil. Selv strømprisene må NAF stå til ansvar for hos Nome.

Jeg kan love Nome at ingen andre bilorganisasjoner har stått på mot myndighetene i spørsmålet om drivstoffavgifter som NAF.

Klikk her for å abonnere på nyhetsbrev fra Norsk debatt

Denne våren har vi presset, utfordret og klaget på regjeringen i nærmere 500 medieoppslag, vi har vært på TV2 og NRK og i VG og Dagbladet og i en rekke lokal- og regionalmedier, vi har hatt to møter med finansdepartementet og vi har kontakt med alle politiske partier.

Feil adressat

Vi har dokumentert gjentatte ganger overfor myndighetene hvordan drivstoffprisene rammer Senterpartiets kjernevelgere i distriktene hardt; der er inntekten lavere, bilavhengigheten høyere og elbilandelen lavere. Senterpartiet sitter med finansministeren og er dermed nøkkelen til avgiftsspørsmålet, som Nome også vet.

Når Nome ikke er fornøyd med at regjeringen ikke følger opp, så må han rette sinnet sitt mot riktig adressat.

Senterpartiet er avhengig av SV for å få flertall, men SV har ingen interesse av å sette ned avgiftene, snarere har de programfestet å sette dem opp.

Dette er de politiske realitetene som alle som driver med demokratisk påvirkning jobber innenfor. Nome, som selv er politiker, tar seg det befriende privilegiet å ikke forholde seg til dette.

Virkeligheten forsvinner imidlertid ikke om man bare roper høyt nok og dæljer kraftig nok på grytelokkene.

Drømmeknapp

NAF er en medlemsstyrt organisasjon om jobber for bilisten. Om Nome ønsker å påvirke NAF står han velkommen til å melde seg inn. Han blir ikke alene.

Les mer fra Norsk debatt

Vi har nesten 500 000 medlemmer som ser at vi jobber konstruktivt opp mot myndighetene, slik en så stor organisasjon som NAF skal gjøre. Det er ingen annen bilorganisasjon i Norge som er så mye til stede som NAF, på så mange politiske arenaer.

Vi har hyppige møter med norske politikere om avgifter, vi gjennomfører verdens største elbiltester til stor glede for landets snart en halv million elbilister, vi bruker vårt politiske nettverk i EU til å påvirke EUs bilpolitikk, vi vi er i media daglig og ukentlig for å fremme våre krav og standpunkter, konstruktive og respektfulle.

Det gjør vi, fordi den magiske knappen som Nome tror på, ikke finnes.