Gå til sidens hovedinnhold

Instagram på vei mot stupet

Det er lenge siden Instagram var en bildedelingsapp. Arvtageren har vært her lenge allerede.

Kommentaren gir uttrykk for skribentens meninger.

Du har kanskje lagt merke til at bildene du ser på Instagram nå, blir mer og mer like. Og flere og flere av dem er rett og slett annonser.

Der vi før delte ukritisk hva vi spiste til middag og bilder av katten, er det nå stort sett fargesterke glansbilder av norsk natur eller noe annet populært.

Svært få ser hverdagsbilder, og ingen små aktører får mange følgere lenger. Og dét var meningen hele tiden.

Det er godt mulig at Instagrams grunnleggere ønsket å lage en bildedelingsapp, men i det øyeblikket de ble kjøpt opp av Facebook, ble den en kynisk pengemaskin.

Akkurat som Facebook selv.

Oppmerksomhetstyven

Dagens Instagram er laget for å fange oppmerksomheten vår, bruke av tiden vår, men mest av alt: Grave i annonsørenes lommebøker.

Klikk her for å abonnere på nyhetsbrev fra Norsk debatt

Alle sosiale medier har en livssyklus, og før en fot er satt i graven for en, blir en annen født. Nye behov skapes.

De fleste store avisene har prøvd seg på Instagram for å kapre unge, ferske lesere. Nettavisen også. Men de har for lengst forsvunnet til arvtageren Tiktok.

Nå gjør vi det samme.

Mer enn fjollerier

Tiktok er mer enn en fjollete humorapp, og unge mellom 18 og 25 er interessert i mer enn enkle humorklipp. De vil lære mer om politikk, klima, valget, verden.

Dette er faktisk innhold som engasjerer på Tiktok.

Vi skal ikke undervurdere de unges behov for informasjon.

Sosiale medier er der de ønsker å lære og engasjere seg, og de vil ha denne informasjonen fra seriøse kilder.

Mediene har et ansvar for å servere nyheter til de unge der de er.

Det ansvaret tar vi nå.

Følg Nettavisen på Tiktok her