Gå til sidens hovedinnhold

Ja til fritt nivåvalg i alle fag - ikke bare matte

Alle klasserom har en elev som elsker skolen, som sitter på første rad, og kan alt.

Debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger.

Men den samme klassen har også elever som sitter bakerst, og verken følger med på - eller bryr seg om - undervisningen. Fordi han har falt av lasset.

Dette skjedde med meg på mellomtrinnet og på ungdomsskolen. Undervisningen gikk for fort - og var for vanskelig i nesten alle fag.

For å forebygge dette, og hindre det i å skje med flere, så trenger vi mer enn bare et lærerløft.

Klikk her for å abonnere på nyhetsbrev fra Norsk debatt

Vi trenger fritt nivåvalg slik at alle som falt fra - og som ikke fikk høy eller middels måloppnåelse i alle fag - også kan lære noe og bestå eksamen og begynne på videregående. Eller for elever på videregående; å studere.

Noe som virkelig reddet skinnet mitt er at vi i matte hadde fritt nivåvalg,både på ungdomsskolen (blått - lettest, rødt - middels og grønt - vanskeligst) og videregående (P, T, S og R).

Jeg vet at om jeg hadde måtte kjempe meg gjennom rødt nivå på ungdomskolen, og T- og S-matte på videregående, så hadde jeg kanskje klart å karre meg til en toer.

Som hadde ødelagt snittet mitt.

Men at jeg er dårlig i matte betyr ikke at alle er det. Noen sliter med norsk, andre med engelsk og samfunnsfag, og det er derfor vi trenger fritt nivåvalg i alle fag. Ikke bare i matte.

Les mer fra Norsk debatt her

Tilpasset undervisning kommer til å løfte dem på bakerste rad som ikke er helt sikre på hva som foregår, og det kommer til å gi ekstra utfordringer til dem som sitter på første rad og kan alt. Slik at alle kan forbedre seg.

Fritt nivåvalg handler om å gi elevene friheten til å velge selv.