Gå til sidens hovedinnhold

«Jeg bryter nesten ut i tårer hver gang jeg kjører inn til ring 1»

Jeg skal snart ta lappen. Og som en som har kjørt uendelig mange timer i forbindelse med det, har jeg noe jeg vil si om veiene i Oslo.

Debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger.

Avisa Oslo

For det første: Å kjøre i sentrum er rett og slett en mareritt. Jeg bryter nesten ut i tårer hver gang jeg kjører inn til ring 1, og ikke bare fordi jeg er ny fører - jeg tror nok at mange andre er enig med meg at det er nesten umulig å kjøre i Oslo sentrum.

Sparkesyklistene kjører med like mye selvsikkerhet som syklister, minus beskyttelse, erfaring og lysten til å overleve på vei til og fra jobb. Gående tror allerede at byregjeringen har vedtatt forbud mot all ting med motor og bruker kjørebanen som andre hjem. Og hver dag er en fest - i hvert fall for gjennomkjøringskiltene på Majorstuen som endres på hver eneste dag.

For det andre: Sykkelstiene i Oslo gir ingen mening. Jeg skjønner godt miljøaktivistenes kjærlighet for sykkel, men jeg skjønner også bilførernes irritasjon over den halve sykkelstien som ligger lateralt for deres veibane.

Hvorfor slutter sykkelstien midt i veien? Hvorfor er hele sykkelstien bare 100 meter lang? Hva skal syklisten gjøre når sykkelveien tar slutt? Og hvorfor starter det en ny sykkelvei bare 100 meter langs veien igjen? Er det noen som i det hele tatt har tenkt på hvordan sykkelstien skal brukes, eller fungerer den bare som et tall i statistikken på hvor mange meter sykkelvei vi har fått til her i Oslo?

Les også: Innfører påbud om bruk av hjelm for elsparkesyklister

Jeg har også kjørt mange timer i Asker og Bærum. Der er veiene uendelig mye bedre. Du finner ikke hull i veien hver femte meter, og reglene på hvor du får lov til å kjøre endres ikke annenhver dag. Og du finner ingen sykkelsti som slutter halvveis i veibanen. Når du kjører overgangen Viken-Oslo så kan du se så tydelig hvor dårlig veiene er her. Du trenger nesten ikke skilt for å «velkomme deg» til Oslo.

Jeg syns Oslo fortjener bedre veier.

Reklame

Ny mobilavtale barberer prisene på abonnementet