Gå til sidens hovedinnhold

JEG KLIKKER: Tine var en del av påsken, nå har de kjørt seg selv i grøfta

Nå er det slutt på den gode og trege feriefølelsen det er å følge påskekrimmen over tid, og over flere kartonger. Nå er det slutt på noe av det som jo bidrar til at man liker Tine, skriver Magnus Hoem Iversen.

Debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger.

Denne saken er hentet fra skribentens Facebook-side og Kom24. Nettavisen har tillatelse til å bruke den.

Denne påsken får altså ingen lese krim på melkekartongen. Folk får nå heller nå få gleden av å scanne en QR-kode, slik at de kan få lov til å besøke en nettside.

DETTE KOMMER IKKE TIL Å FUNKE, OG ER GANSKE PROVOSERENDE FAKTISK!

Jenny Jod eller TikTok?

For det første: Tine undervurderer hvor samlende det er å ha noe å snakke om direkte på kartongen. Et analogt blikkfang på frokostbordet.

Nå er det slutt på «min tur, min tur»-øyeblikk, å forsøke å løse krimmen sammen, og i det hele tatt - den gode og trege feriefølelsen det er å følge krimmen over tid, og over flere kartonger.

Det var jo dette som var kjekt, at man kunne la den ligge litt - komme tilbake til den. Det var den samme krimmen hjemme, som på hytten, som på jobb. Det var rett og slett en samtalestarter.

For det andre: med en gang mobilen er oppe, blir konkurransen om oppmerksomheten ganske ellevill. Jeg tror ikke Jenny Jod er konkurransedyktig mot push-varsler, chatmeldinger, snaps, TikToks, og alle de andre dopaminfabrikkene det er kjekt å bruke tid på på nett.

Det kommer bare ikke til å skje at alle i familien Hvermannsen finner frem hver sin smarttelefon, og sitter sammen - konsentrert rundt bordet for å løse gåter.

Nei. Dette er en idé som bare fungerer i hjernen til noen typer «creatives».

For mye tid og penger

For det tredje: ikke for å være en luditt, men trenger vi virkelig enda en unnskyldning til å flekke opp telefonen rundt matbordet?

Vi som har vokst opp med dette tenker ikke så mye over det, men i foreldre og besteforeldregenerasjonen er det mange som synes dette er kjipt og uhøflig. Ja, at det ødelegger samtalene de hadde gledet seg til.

For det fjerde: hele endringen viser hvor galt det går avsted hvis man har for mye tid og penger på enkelte reklameavdelinger.

«I årets påskekampanje forsøker vi å skape et større univers som knytter TINE til påsken», sier Frode D. Fimreite, direktør for TINE Marked til NRK.

JEG KLIKKER!

Hvorfor tror Tine at de trenger å «knytte seg til påsken»? Hva med å bare lage god melk, og i tillegg gi folk en fin underholdningsgave på kartongen? Dét bidrar jo til at man liker Tine.

Les flere saker fra Norsk debatt her

Dette nye grepet gjør derimot at jeg blir forbanna på Tine. Påsken er jo lange frokoster og alt for mange melkekartonger av ulik farge på frokostbordet samtidig.

Skjønner dere ikke det, Tine?

Dere var fullintegrert i folks høytid. Nå har dere fintet ut dere selv.

Kommentarer til denne saken