Gå til sidens hovedinnhold

Kjære Erna. Årets største blomsterhelg er over. Blomsterbutikkene står igjen som tapere

Og dagligvarebutikkene har i stor grad overtatt blomsterbutikkenes rolle.

Debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger.

Drammens Tidende

Årets største blomsterhelg er over. Vi har tapt et tosifret millionbeløp i salg. Vi har hatt utrolig mange kunder som har vært frustrerte og sinte fordi vi ikke har kunnet levere som forventet. Dagligvarebutikkene har i stor grad overtatt blomsterbutikkenes rolle.

Coop regnet med å doble blomstersalget sist uke. Med morsdag og Valentinsdag som var på samme dag. Slik gikk det ikke – de solgte enda mer er dagens pressemelding fra konsernet. Med alle konkurrenter satt ut av spill er det forståelig.

Les også: Kan jeg vær så snill få ha morsdagen alene?

Alle store og små blomsterbutikker står igjen som tapere. Våre medarbeidere på jobb har hatt tøffe dager, det sliter psykisk å måtte holde lukket. Vi har fremdeles 500 ansatte som er permitterte og som bare ønsker en ting. De ønsker å komme tilbake til jobb. Den registrerte ledigheten blant aldersgruppen 20–24 år var i februar 6,7 prosent, denne ledigheten biter seg fast hvis butikkene på kjøpesentra ikke har økonomi til å åpne opp igjen. Det er her veldig mange unge får sitt første møte med arbeidslivet.

Beslutningen om åstenge har ikke gitt den effekten som var ønsket på mobilitet. Kunder har reist over bygrensen. Kunder har strømmet til butikker på inntil 4.000 kvadratmeter som har vært åpne. I mindre dagligvare og grønnsakutsalg har kunder stått som sild i tønne.

Les også: Smarte betalinger øker i omfang: Netthandelen endres - spesielt på grunn av mobile livsstils-apper

Det er viktig å ta beslutninger. Stor ros til Folkehelseinstituttet og regjeringen for at dere sammen har klart å holde Norge stort sett friske. Mye kunne i etterpåklokskapens tegn være gjort annerledes. Kontrollen på grensene skulle ha vært strengere.

De store kjøpesentrene, med smittevern på plass, har vært tomme.

Tusenvis av medarbeider sitter hjemme og er redde for jobbene sine. Det første spørsmålet en av våre medarbeidere fikk fra 10-åring sin da permisjonsvarslet kom 23 januar var; blir vi fattige nå mamma?

Det gjør inntrykk.

Helt ærlig, hvor er den faglige begrunnelsen, vurderingen av forholdsmessighet og dokumentasjon for at det er på kjøpesentra smitten skjer?

Tydelighet tar ingen skade av, stadig endring av regelverk og uklare retningslinjer skaper usikkerhet og negativ effekt.

Når vi må stenge er det ikke bare å låse døra, vente på åpning, og låse opp når vi igjen får lov å drive virksomhet. Mye har skjedd i den tiden døra har vært stengt. Alle varene er døde. Hele varelageret verdt millioner er borte og må erstattes. For å åpne står vi foran nye utfordringer.

Våre innkjøpere måjobbe døgnet rundt med produsentene på tre kontinenter for å få varer. Varene står ikke og venter. Ekstrem ferskvare har kun få dager på å bli levert og solgt. Da blir det utfordrende at en ikke vet om butikken er åpen eller stengt. Beslutningene kommer ofte bare en eller to dager i forkant. Og ringvirkningen av stengte butikker, ferskvarer som må kastes, eller varer som en ikke tør å bestille av frykt for videre nedstenging, er store.

Les flere saker fra Norsk debatt her

I Øst-Afrika er pandemien destruktiv, bare i Kenya er det 1, 5 millioner nye arbeidsledige siden pandemien startet. Nå er det middelklassen som er rammet og den er rammet hardt. Mester Grønn kjøper som den eneste blomsterleverandør i Norge alle våre roser fra Fairtrade-sertifiserte farmer. Det betyr at HMS og arbeidsforhold er gode etter Afrikansk standard. Nå jobbes det for levelønn og en mer rettferdig fordeling. Det hjelper lite så lenge butikkene i nord er stengt.

Det er ikke bare å knipse, så står blomster fra en hel verden klar på vår terminal. Hvis kjøpesentrene åpner denne uken, har vi ikke avskårne blomster nok.

Pressekonferanser må avholdes og beskjed må gis slik at næringslivet kan agere forsvarlig. Vi må ha et klart regelverk for kompensasjon ved øyeblikkelig stenging. Vi må ha faktiske konkrete bevis for at det er i de store kjøpesentra smitten skjer skal vi forstå forholdsmessighetene mellom tiltak og konsekvenser.

Urimelig konkurransevridning må forhindres. Og en kompensasjon må favne rettferdig basert på tap der det er nedstengt.

Reklame

Kun i dag: 30 prosent på alt hos Christiania Glasmagsin

Kommentarer til denne saken