Gå til sidens hovedinnhold

Klimapolitikken er skreddersydd for Høyres velgere

Klima ligger an til å bli den store valgkampsaken i år med Erna Solberg og Trygve Slagsvold Vedum som hovedmotstandere. Dette blir velstands-Høyre mot den nye høyrepopulisten.

Kommentaren gir uttrykk for skribentens meninger.

Regjeringen la for få uker siden frem en klimaplan for hvordan Norge skal redusere klimagassutslippene frem mot år 2030. Den omfangsrike klimaplanen inneholder mye, deriblant sterkt provoserende symbolpolitikk som utslippsfrie soner i byene.

Les også: Nå skal de fattige nektes å kjøre bil

Dieselprisen skal opp

Et hovedgrep er at det skal koste mer å forurense ved at CO2-avgiftene skal øke kraftig. Det som ikke er like tydelig uttalt fra regjeringen, men som i økende grad går opp for folk, er hvilke sosiale virkninger denne politikken får.

I klimaplanen legges det opp til at prisen for CO2-utslipp økes fra dagens 590 kroner per tonn til 2000 kroner i 2030. Dette vil gi høyere priser på bensin og diesel.

Det rammer de fattigste bilistene, de som ikke har råd til ny elbil.

En politikk for de velstående

For de velstående finnes det enn annen, og mindre omtalt, gunstig effekt av høye CO2-avgifter. CO2-avgiftene vil gi betydelige inntekter til staten.

Når staten får en ny avgiftsinntekt, kan andre skatter og avgifter holdes nede. CO2-avgift vil redusere behovet for inntekts- og formueskatt. Lavere inntekts- og formueskatt kommer helt klart de velstående mest til gode.

Det er de som betaler mest i skatt som kan få mest i skattelette.

Det er altså en sammenheng mellom avgifter på utslipp - og mulighetene til å gi skattelette. Da er vi ved kjernen i Høyres politikk, og årsakene til at Høyre-velgerne kan klappe i hendene over regjeringens klimaplan.

Og derfor er prinsippet om at forurenseren skal betale for utslippene - et prinsipp økonomene i Finansdepartementet elsker - sosialt urettferdig.

For velstående Høyre-velgere er dette altså helt supert. De med god råd kan lett både kjøpe elbil og betale avgifter. Lavere inntekts- og formueskatt kommer som en bonus.

Klimaplanen frir til Høyres kjernevelgere.

Har du ikke råd til ny elbil, stemmer du antakelig ikke Høyre heller.

Her kan du lese flere innlegg av Kjell-Magne Rystad.

Derfor har Vedum blitt høyrepopulist

For Senterpartiet og Trygve Slagsvold Vedum ser dette helt annerledes ut. Kjernevelgerne i Bygde-Norge liker å kjøre dieselbil. I landbruket skaper maset om kjøttskam og lavere kjøttforbruk usikkerhet om fremtiden. Vedum er deres mann.

Men Vedums appell strekker seg nå lenger enn den vanlige Sp-velgeren. Mye lenger. Nå fanger han opp all misnøye som er mot regjeringens politikk, der klimapolitikken har blitt den viktigste fronten. Vedum har kjørt dieselbilen sin helt til Tøyen Torg, og fanger opp misnøyen også i byene.

I de store byene er det rødgrønt styre overalt. Klima- og miljøpolitikken dominerer debatten, særlig i Oslo, der MDG har full styring på dette området. Den radikale og bilfiendtlige miljøpolitikken har gitt stor misnøye blant Arbeiderpartiets velgere. Høyre-velgere med elbil bryr seg lite. Det rammer jo ikke dem.

Når Vedum inntar storbyene er han derfor ikke en bonde i byen - han er en høyrepopulist.

Vedum ødelegger massivt for Arbeiderpartiet etter å ha stjålet både politikken og velgere fra Fremskrittspartiet.

Å innta denne rollen som høyrepopulist er nøkkelen til Vedums suksess.

Her kan du lese flere innlegg i Nettavisens Norsk debatt.

Sjakk matt for Støre

For Arbeiderpartiet og Jonas Gahr Støre er denne situasjonen en kattepine. Å balansere mellom fløyene i partiet, og definere hvor han skal stå, har blitt nesten umulig. Det spriker i alle retninger.

I Bygde-Norge har Senterpartiet for lengst overtatt en stor del av Arbeiderpartiets velgere. Det er Vedum som taler deres sak.

I storbyene forsvinner velgerne til flere hold. De mest klimaengasjerte har forsvunnet til MDG. De radikale til SV og Rødt. De såkalte lillavelgerne, gjerne høyt utdannede, liberale velgere som befinner seg et sted i sentrum, har liten grunn til å være misfornøyd med Høyres politikk i regjering.

De liker styringsdyktighet under koronakrisen og regjeringens klimapolitikk. Med et svakt Arbeiderparti aner de ikke hva de får hos Støre.

Det er ikke lett å se hvordan Arbeiderpartiet skal komme ut av denne skvisen.

Erna og Trygve har satt Jonas i sjakk matt.

Les også: Kan taperen og vinneren regjere sammen?

Morn’a, Siv?

Den andre store taperen oppi dette er Fremskrittspartiet og Siv Jensen. Hun opplever at Vedum nå har stjålet både politikken og velgerne. Noen vil ha lyst til å si «morn’a, Siv» valgnatten.

Men Fremskrittspartiets krise er annerledes og mindre alvorlig enn Arbeiderpartiets. Så snart valget er over, og vi har fått et regjeringsskifte, slik alt tyder på at vi får, vil dette se helt annerledes ut.

Meningsmålingene tyder på at vi får en Sp-Ap-regjering slik Vedum ønsker seg.

Det spennende blir hvilken politikk en slik regjering kan - og vil - føre. Det er et enormt spenn mellom Vedums høyrepopulisme, og den akademiske, internasjonalt orienterte eliten i Arbeiderpartiet, anført av partiets energi- og miljøpolitiske talsperson Espen Barth Eide.

At Barth Eide skal samarbeide med Vedum i regjering om klimapolitikk, er det svært vanskelig å se for seg skal gå bra.

Den dagen det måte skje, blir det Fremskrittspartiet og Siv Jensen som blir den ledende klimaopposisjonen. Da har partiet gode muligheter til å vokse seg stort igjen.

Det kan bli «morn’a. Siv» på valgnatten, men ikke dagen etterpå.

Les også: Will Ferrell sa han «hatet» Norge - nå svarer Erna Solberg

Skreddersydd for Høyre-velgerne

Tilbake til Høyres posisjon.

Erna Solberg styrer ikke bare Norge gjennom koronakrisen med stødig hånd. Hun har også lagt en hånd om klimapolitikken som passer utmerket for Høyre-velgerne. Med grønne avgifter legges grunnen for grønt skifte, samtidig som avgiftsinntektene gir grunnlag for reduksjon i inntekts- og formueskatten.

Det er bra for nasjonaløkonomien også. Vi trenger nyskapning og vekst. Omstilling er bra.

Slikt er musikk i ørene for den Tesla-kjørende gründeren. Han som får alle fordelene av nyskapning og omstilling.

Men det er noen andre som betaler for omstillingen. Regningen havner hos dem som ikke har mulighet til lett å omstille seg. De som ikke har råd til ny elbil.

Klimapolitikken er skreddersydd for Høyres velgere.

Kommentarer til denne saken