Av Camilla Bjørnbakken Langen, Oslo Grønne studenter

Dette er et debattinnlegg. Det gir uttrykk for skribentens meninger.

Svein Danielsen fra Askøy skriver i Nettavisen om hvor forferdelig Oslo har blitt etter at MDG fikk makt i hovedstaden.

Når jeg leser innlegget hans sitter jeg og lurer på om han i det hele tatt har vært i Oslo de siste årene, eller om han har holdt seg hjemme på Askøy og kun fulgt med i diverse Facebook-grupper som misliker byrådet i Oslo.

Dette er saken: Oslo er en by for eliten

Påfallende nok bor de fleste av disse medlemmene som oftest andre steder enn i Oslo.

Prøveballongen Oslo

Danielsen skriver:

«Oslo er ikke for uføre. Oslo er ikke for eldre. Oslo er ikke for svaksynte. Oslo er ikke en by for pensjonister. Oslo er blitt en prøveballong som luften er i ferd med å gå ut av».

Mange pensjonister, svaksynte og uføre kan ikke kjøre bil på grunn av alder eller funksjonsnedsettelser. Da er vel Oslo et av de beste stedene å bo med landets beste kollektivtilbud?

I tillegg så er det en ekstra stor fordel om du har dårlige lunger på grunn av sykdom eller alder, at lufta er ren på grunn av mindre bilbruk.

Gunnar Stavrum: Koronavaksinen må gis til dem som trenger den mest - resten kan vente

Luftforurensing tas på alvor

Luftforurensing har vært et stort problem i Oslo som endelig blir tatt på alvor under dette byrådet. For at lufta skal bli ren nok til at det er trygt for alle å bo i byen vår må man bruke sterke virkemidler som høye bompenger. 1600 mennesker dør for tidlig i Norge på grunn av luftforurensning, og det må vi ta seriøst.

I tillegg vil man kunne frigjøre mer plass til de som faktisk trenger bilen ved å begrense bruken blant de som ikke har et livsviktig behov for den.

Les også: Raser mot dobling av bompengene for elbiler i Oslo: - Bakvendt miljøpolitikk

Danielsen skriver videre:

«Regjeringens miljømelding er også en prøveballong som bare kan fly så lenge staten har så mye penger å sløse bort at det ikke merkes på vanlige folks hverdag og lommebok».

MDGs Eivind Trædal, ivrig på Twitter, bet seg også merke i Nettavisen-innlegget:

Flere på sykkel

Det er ikke sløsing å ville gi jorden videre til fremtidige generasjoner i cirka like god stand som når man fikk den. Lite bærekraftig politikk blir heller ikke økonomisk bærekraftig over tid når konsekvensene for vårt etterslep kommer steg etter steg.

Les også: Kvinne mishandlet ukjent 93-åring - slapp fengsel

I tillegg er det faktisk mer samfunnsøkonomisk lønnsomt å få flere over på sykkel, da utstrakt bruk av bil har mange negative eksternaliteter. Dette burde være en selvfølge, og det er også noe regjeringen bruker for lite penger på. Ikke for mye.

Vi som er unge i dag, og fremtidige generasjoner, må bære kostnadene av det.

Danielsen skriver til slutt:

«Heldigvis bor vi ikke i et diktatur, enn så lenge, og vi eldre kan planlegge en alderdom i Italia, eller Sverige».

Ikke noe sykkel-diktatur

Det er alltid bra å sette spørsmålstegn ved utvikling i samfunnet som kan føre oss i en mindre demokratisk retning. Men jeg vil ikke si at et demokratisk valgt byråd sin sykkelstrategi kan kvalifisere til noe i nærheten av et diktatur, med mindre man har en svært luftig fantasi.

Les også: Nå skal de fattige nektes å kjøre bil

Hvis man skal kritiserer Norge eller Oslo for å være for lite demokratisk, bør kritikken bunne i mer objektiv fakta enn at man ikke liker MDG sin politikk.

Freedom House, som er en av de mest brukte målene på demokrati, gir Norge 100 poeng og sier at vi er et fritt land. Sverige får samme score, mens Italia får 89.

Hvis Danielsen vil flytte til mindre frie land for å unnslippe hans selverklærte sykkeldiktatur er det hans valg.

Så kan resten av oss nyte frisk luft, mindre støy og en by tilpasset oss alle.