Gå til sidens hovedinnhold

Nå må det ryddes opp i koronakommunikasjonen

Dette virvaret, kombinert med at de fleste er lei av «Korona – minutt for minutt», gjør at nordmenn får med seg mindre og mindre av det som skjer. Samtidig som muterte varianter gjør sitt for å gjøre pandemien verre.

Debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger.

I går startet en ny, viktig runde med strenge tiltak for å begrense spredningen av koronaviruset. Dersom vi ikke lykkes, ble det varslet enda strengere tiltak i fremtiden.

Å få bedre kontroll over smittesituasjonen er essensielt for å forventningsstyre en hel nasjon - som tripper på tærne etter å sosialisere, feriere og generelt få mer fysisk kontakt.

Derfor mener jeg det er svært problematisk at det snakkes om festival- og sydensommer, samtidig som vi når nye smittetopper og flere innstramninger innføres. I ytterste konsekvens gir det en falsk trygghet, som i sin tid fører til dårligere etterlevelse av tiltak.

Les også: Når vi øyner pandemiens slutt må Høyres gamle slagord hentes fram: Grenser for politikk

Badeshorts eller lockdown?

Det må rett og slett ryddes opp i koronakommunikasjonen. Er vi i innstrammingsmodus eller skal vi handle solkrem og ny badeshorts for sydenferie?

Det er de store interessekonfliktene som har skylden, naturlig nok. I et år med stortingsvalg er det regjering mot opposisjon på ethvert tiltak som blir foreslått. I tillegg er det myndigheter mot næringsliv om hva og hvor raskt ulike deler av samfunnet bør gjenåpnes. Det hjelper heller ikke med klikkjournalistikk som forverrer og forvirrer situasjonen ytterligere.

Men, det stopper ikke der.

Skulle vi laget en oversikt over alle aktører som mener noe om eksisterende tiltak og fremtidige anbefalinger ville spillerstallen sett omtrent slik ut: Regjeringen, opposisjonen, direktorater, institutter, organisasjoner, foreninger, handelsstanden, arbeidsgiver, familie og venner.

Sammensuriet av stemmer og støy skaper usikkerhet om hvordan situasjonen egentlig er, og hva vi kan forvente i fremtiden. Det går utover vår etterlevelse av tiltakene.

Yoyo-kommunikasjon

Mens Virke mener det er trygt å bestille sommerferien sin til Syden, er regjeringen avventende. Og mens vi må forholde oss til kohorter, planlegger kulturministeren gjennomføring av sommerens festivaler.

Det fremstår som yoyo-kommunikasjon å forføre oss med sydensommer i det ene øyeblikket - og si at det er «grunn til bekymring» i det andre. Eller varsle enda strengere tiltak dersom smitten ikke synker, samtidig som vi skal forberede oss for festivalsommer.

Les også: En stygg ripe i Ernas lakk

Jeg har full forståelse for at alle parter i interessekonfliktene ønsker å ta knekken på Covid-19 samtidig som de ønsker å åpne opp samfunnet igjen, hvem gjør vel ikke det?

Men, kommunikasjonen som vi nordmenn har måtte fordøye den siste tiden mener jeg har delvis skyld i økt smitte og det som antas er gradvis dårligere etterlevelse.

Regjeringen handler, opposisjonen klager, bransjerepresentanter argumenterer og media publiserer de mest konfliktskapende spissformuleringene.

Dette virvaret, kombinert med at de fleste er lei av «Korona – minutt for minutt», gjør at nordmenn får med seg mindre og mindre av det som skjer. Samtidig som muterte varianter gjør sitt for å gjøre pandemien verre.


Tydelig tale

Men om flere politikere, ledere, fagfolk og journalister fokuserer på en oppstramming av kommunikasjonen for å bedre samfunnets felles forståelse og forventninger, mener jeg vi nærmer oss et plan hvor frustrasjon og etterlevelse blir et mindre diskutert tema.

Vi trenger klare forventninger og restriksjoner, og vi trenger forsiktig optimisme knyttet til det som vil skje om vi etterlever. Ikke en salig suppe krydret med både restriksjoner og spådommer – uavhengig av hverandre.

Les flere saker fra Norsk debatt her

Etter ett år med konsekvent negative koronanyheter, blir vi fort blinde når vi ser lyset i enden av tunnelen.

La derfor dugnadsånden ikke bare gjelde fysiske og digitale tiltak. La den også gjelde noe så abstrakt - men viktig - som kommunikasjon.

Reklame

Sikre deg sommerens morsomme lesestoff

Kommentarer til denne saken