På sitt landsmøte denne helgen vedtok Fremskrittspartiet resolusjonen «Krenkelseshysteriet må bekjempes med ytringsfrihet». Resolusjonen er ment som et motsvar mot den såkalte woke-bevegelsen som har vokst i vesten de siste årene, og som i følge Frp har medført at «selskaper eller kjente personer må unnskylde seg, trekke produkter, endre logo eller fjerne noe som har gått på TV».

Les også: MDG er klimaverstingen i Oslo

I resolusjonen mener Frp videre at selskaper som Diplom-Is og Norturas Joikakaker har måttet kommet med «krenkefrie logoer» etter press fra forbrukere, og Frp hevder videre at dette er noe man ikke kan godta.

Grunnsteinene i et fritt marked

Jeg stusser litt over en slik resolusjon fra et selverklært markedsliberalistisk parti, da det at forbrukere setter forskjellige krav til næringer og bedrifter ikke er noe nytt.

Det er faktisk en av grunnsteinene i et fritt marked hvor tilbud og etterspørsel konstant er i endring, og alltid vil være det.

Bedrifter tar til seg respons fra forbrukere, og om de er på bølgelengde med markedet, slår det som oftest ut i økte salg for produktet sitt. Det produktet flest ønsker og er mest attraktivt vinner.

Les også: Nei, vi skal ikke bare holde kjeft og heve oss over rasisme

Dette er grunnleggende markedsliberalistiske prinsipper mellom forbrukere og produsenter. Resolusjonen til Frp bryter med dette, og gir inntrykk av at partiet har likt tanken på et fritt marked - inntil de selv ble krenket over hva enkelte bedrifter valgte å gjøre etter tilbakemelding fra kunder.

For hva betyr det når Frp sier at de «ikke kan godta» utviklingen som har skjedd de siste årene?

Innebærer det at staten skal nekte bedrifter som velger å endre logo, innhold eller andre egenskaper ved produktet sitt, å ta det valget om de ønsker? Ville en teoretisk Frp-regjering med Sylvi i spissen tvunget Diplom-is til å beholde logoen sin?

Er det virkelig politikernes rolle å regulere slike endringer i markedet? En slik styring fra myndighetene vil i så fall være mye mer autoritært og skummelt enn noe krenkede «woke-folk» ville fått til ved å endre en logo, om de i det hele tatt er heldige nok til at bedriftene hører på hva de sier.

En annen markedsregulering

Landsmøtet til Frp viste at de som alle andre partier i Norge vil regulere markedet, men på en litt annen måte enn de fleste. For retningsvalget Frp tilsynelatende har valgt ut for å regulere markedet er basert på hva som krenker dem.

Les mer fra Norsk debatt her

Der MDG ønsker å regulere markedet basert på en økonomi som går innenfor planetens bærekraft, virker Frp sitt retningsvalg som en måte å appellere til spesielle særinteresser i samfunnet som vil la kulturkriger styre markeder - og ikke et mål om et marked som virker for planeten og for folk flest.

Camilla Bjørnebakken Langen, 8. kandidat for Buskerud MDG og styremedlem i Oslo Grønne Studenter